Aeroxen vill inte starta. - Laddar...

1. 21:44 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Aeroxen vill inte starta.

Forum Moped Allmänt Scooter
  1. Profil
  2. anton0an
    Kön: Kille
    Bor: Sundsvall
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 19:e maj 07
    Tid: 13:04
    Svar: 8
    Visningar: 253

Aeroxen vill inte starta

Tjenare.

Lämnade tidigare i veckan över mopeden till min lillebror efter att ha plockat ihop den efter ett vevbyte. Den hann gå ca 15 mil.
Men nu när brorsan varit ute på en runda så la den av mitt i en rondell.
Enligt honom så misstände den först för att sedan lägga av helt.

Iaf, jag har försökt förgäves att få igång den igen. Den får gnista, bensin och har komprission och allt vad de heter. Men den vill helt enkelt inte gå igång.

Jag har en teori om att tändningen kan ha vridit om sig så den ger gnista vid fel tillfälle. Provade med ett nytt tändstift också men det blev inge bättre.

Vad säger ni, har ni några ideér som kan hjälpa mig så vore jag jätteglad !

MVH Anton
19:e maj 07Raderad Raderad

Svar: Aeroxen vill inte starta

tja det hände samma för mej och min aerox.. om du lossnar på vattenpumps kåpan så ser du ju svänghjulet.
skruva bort det sen ser du på veven så sitter det en liten kil har den gått av så har du felet.

för om den har gått av så tänder den på fel ställe

men gör som jag sa :)

GL:)
19:e maj 07Black_Rider_Jr Black_Rider_Jr 27
Anton kolla s¨å att inte packboxen håppat av, brukar bete sig så då.

annars kolla krysskilen.

aja kom förbi om du vill ha mer hjälp MVH Claes @ antes acc
19:e maj 07anton0an anton0an

Citerar robert_sport;1070514
tja det hände samma för mej och min aerox.. om du lossnar på vattenpumps kåpan så ser du ju svänghjulet.
skruva bort det sen ser du på veven så sitter det en liten kil har den gått av så har du felet.

för om den har gått av så tänder den på fel ställe

men gör som jag sa :)

GL:)

Om jag nyss gjort ett vevbyte så vet jag var tändningen sitter ? ;)
Ska kolla krysskilen, kan vara den. Men ja tror även på packboxen, men den har fan bra komprission endå :wacko:
20:e maj 07Black_Rider_Jr Black_Rider_Jr 27

Citerar anton0an;1071057
Om jag nyss gjort ett vevbyte så vet jag var tändningen sitter ? ;)
Ska kolla krysskilen, kan vara den. Men ja tror även på packboxen, men den har fan bra komprission endå :wacko:

kompressionen har inget att göra med en packbox du tappar vevhuskompet lyft av föggen håll för handen så det blir tätt för föggen kicka det ska vara rätt kraftigt sug äre inte det kolla packboxarna.

troligtvis äre dom pga avgasknallarna
2:a aug 07Twin_tip Twin_tip 27
Har ett (kanske) liknande problem .

Jag har bytt vev,cylinder m.m. och den funkade hur fint som helst direkt efter bytet. men några dagar senare när jag startade den så gick den i kanske 20 sekunder, sen la den av, lät typ som soppatorsk. Efter de har den inte startat.
Man kan typ tvinga igång den med startgas och lite gaspådrag men den går bara igång max en sekund sen lägger den av, hur många gånger ja än startar den.

Kan det vara krysskilen/packboxarna eller finns det nåt annat som kan vara fel ?
2:a aug 07Granholm91 Granholm91 27
hände lika dant för mej. Moppen stardade inte ens med startgas och bensin direkt i cyllen. Och då var det packboxarna som Black_rider_jr sa. Dom behöver inte ens ha hoppat av. Kan räcka med att den sitter lite snett som min gjorde.
2:a aug 07Twin_tip Twin_tip 27

Citerar Granholm91;1216928
hände lika dant för mej. Moppen stardade inte ens med startgas och bensin direkt i cyllen. Och då var det packboxarna som Black_rider_jr sa. Dom behöver inte ens ha hoppat av. Kan räcka med att den sitter lite snett som min gjorde.

Okej, jobbigt :/ men tack för svar
2:a aug 07Chrilloo Chrilloo 26

Citerar Twin_tip;1216917
Har ett (kanske) liknande problem .

Jag har bytt vev,cylinder m.m. och den funkade hur fint som helst direkt efter bytet. men några dagar senare när jag startade den så gick den i kanske 20 sekunder, sen la den av, lät typ som soppatorsk. Efter de har den inte startat.
Man kan typ tvinga igång den med startgas och lite gaspådrag men den går bara igång max en sekund sen lägger den av, hur många gånger ja än startar den.

Kan det vara krysskilen/packboxarna eller finns det nåt annat som kan vara fel ?

Kolla kolvringarna. Även om den har komp, vilket min hade, och gnista, så var det mina kolvringar som hade gått av.