Piaggio ciao taktar och svårstartad. - Laddar...

1. 06:03 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Piaggio Ciao taktar och svårstartad.

Forum Moped Allmänt Veteran & Övriga
  1. Profil
  2. Liam
    Kön: Kille
    Bor: Hässleholm
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 24:e apr 10
    Tid: 11:34
    Svar: 10
    Visningar: 236

Piaggio Ciao taktar och svårstartad

Halloj Moppenet,

har sökt igenom Ciao frågetråden, men hittar då inget ang. mina frågor. Antingen är jag blind eller har inte lärt mig att söka!

Mopedfanskapet är också riktigt svår startat, stiftet är gyllen/bajsbrunt som det ska vara, och jag har 2% 2T olja (CASTROL HELSYNTET) som det också bör vara. Vad kan problemet vara?

Jag införskaffade mig en Ciao från 1967 igår. Det fanns inga problem, förutom att hon taktade när du toppar den, vilket är riktigt irriterande, då du behöver ligga på minimum gas för att den ska gå normalt... Jag är inte säker på vad felet är, men kan anledningen till detta vara att hon får för mycket bensin? Jag har borrat 2 stycken extra hål i luftburken, för att se om det hjälpte, men det gjorde det inte. Förgasaren är tillverkad utav DELLORTO. Jag vet att DELLORTO tillverkar trimförgasare, men kan detta vara original? Hade varit häftigt med en original förgasare från 1967!

Utöver dessa maskinproblem är hon i riktigt fint skick. Eftersom den är såpass gammal, finns det något värde i den? Jag gav 3000.

MVH
Liam
24:e apr 10_p3mp_ besvarar Piaggio Ciao taktar och svårstartad _p3mp_

Svar: Piaggio Ciao taktar och svårstartad

byt ner dig i munstycke:).
24:e apr 10Liam besvarar Piaggio Ciao taktar och svårstartad Liam

Det är det som är problemet för taktningen... hade det i baktanke.

Var i förgasaren sitter munstycket? Är det där man sätter på förgasaren, på sjävla cyllen?
Och vilken storlek bör jag ha?

MVH
Liam
24:e apr 1094vikcha besvarar Piaggio Ciao taktar och svårstartad 94vikcha

munstycket hittar du om du skruvar bort den svarta "lådan" som sitter på förgasarns undre del :p
24:e apr 10ludde863 besvarar Piaggio Ciao taktar och svårstartad ludde863 18

Börja med att göra rent förgasaren och se hur den går efter det!

Gjordes för 2 timmar sedan. Packningarna var helt slut, ska köpa ny packningssats. Men den gick inte bättre, var ingen synlig skit, blåste rent hela förgasaren inkl. kanalerna. Dock ingen skillnad!

MVH
Liam
24:e apr 10ludde863 besvarar Piaggio Ciao taktar och svårstartad ludde863 18

Citerar Liam;3257865
Gjordes för 2 timmar sedan. Packningarna var helt slut, ska köpa ny packningssats. Men den gick inte bättre, var ingen synlig skit, blåste rent hela förgasaren inkl. kanalerna. Dock ingen skillnad!

MVH
Liam

Okej, är den helt original?

Den ser borrad ut, kan ta en bild vid tillfälle. Men som jag skrev innan, det är en Dellorto, vet ej om det är original. Och det ser borrat ut för att det runda hålet, på den sidan luftburken sitter på, där luften går igenom och blandas med bensin, inte är helt runt. Man ser att någon har varit där, det är ojämnt, plus att vid sidan om så ser man att någon slant med en borr. Exakt ett sådant märke, hehe.

MVH
Liam
27:e apr 10Liam besvarar Piaggio Ciao taktar och svårstartad Liam

Har nu bytt tändstift, då det andra var helt kört! Så nu startar den som en klocka igen. Dock kvarstår problemt ang. taktningen. Den taktar när du har "toppat" den, alltså man känner hur den verkligen vill dra på mer men släpper istället och ja, taktar.

Vad är nu detta problem? För mycket/lite luft? Remskiva?

OBS! Förgasaren ser borrad ut om det gör någon skillnad.

MVH
Liam
27:e apr 10joppesempa besvarar Piaggio Ciao taktar och svårstartad joppesempa

Citerar Liam;3261538
Har nu bytt tändstift, då det andra var helt kört! Så nu startar den som en klocka igen. Dock kvarstår problemt ang. taktningen. Den taktar när du har "toppat" den, alltså man känner hur den verkligen vill dra på mer men släpper istället och ja, taktar.

Vad är nu detta problem? För mycket/lite luft? Remskiva?

OBS! Förgasaren ser borrad ut om det gör någon skillnad.

MVH
Liam

Det är såhär att om insuget + föggen är borrad så ska man byta upp sig i munstycke.
Testa borra något hål i luftburken också. Bara att tejpa igen om det skiter sig.

Förresten, till svar på din tidigare fråga om det kan vara en Dellorto fögge, ja det kan det.
Vid skruven du drar åt föggen med står det antagligen 12.7, isf är det en original.
Ta ett skjutmått och mät i föggen. Är de mer än 8mm så är den borrad.
(Man mäter på den något "tunnare" sidan) :)
28:e apr 10Liam besvarar Piaggio Ciao taktar och svårstartad Liam

Citerar joppesempa;3261717
Det är såhär att om insuget + förgasaren är borrad så ska man byta upp sig i munstycke.
Testa borra något hål i luftburken också. Bara att tejpa igen om det skiter sig.

Förresten, till svar på din tidigare fråga om det kan vara en Dellorto förgasare, ja det kan det.
Vid skruven du drar åt förgasaren med står det antagligen 12.7, isf är det en original.
Ta ett skjutmått och mät i förgasaren. Är de mer än 8mm så är den borrad.
(Man mäter på den något "tunnare" sidan) :)

Tack! Ska ta mig en titt på munstycket. Dock tror jag inte att insuget ÄR borrat/pluggen bort tagen. Men ska ta en titt på det.

MVH
Liam