Svar: får inte på cylindern
Citerar Fs1_föralltid
hej idag igår så var jag och hämtade min nya cylinder 5.5 fs1 cylle och var och köpte nya kolv ringar och lite smott och gott
men idag så tog jag av den andra kolven satte på den andra osv men jag fick inte över cylindern över kolven hur jag än pressade ihop dom himla kolvringarna :angry:
gick inte ens få i kolven i cylindern när jag hade lös kolven och satt med det på ett skriv bord
har du satt kolvringarna rätt då?
om du pressar kolvringarna rätt och det ändå inte går har du säkerliggen fått för stort kolven.
Öppningarna i kolvringarna ska vara vid de där små "stiften" på kolven, i spåren för kolvringarna.
Annars har du somsagt fått fel kolv.
alex.. dom små stifften var borta.. så jag ska åka och köpa ny kolv..
såg detta nu när jag gämförde med den gamla kolven
Om man försöker pressa på en kolv när spåret inte ligger i stiftet/stiften så pressar man bort/in stiften så det är troligtvis vad som hänt...
När jag ska montera kolv så trycker jag altid in den i cylindern först för att sedan sätta på cylindern med kolven i på motorn. Blir lite pilligt att få i kolvbulten men det går lättare än att försöka få på cyllen på motorn när kolven redan sitter där... Mycket lättare att spåret i ringarna inte hamnar vid stiften eller att man har av en ring.
tack morgan.. men nu fick jag inte ens på i kolven när jag hade det vid ett skrivbord det saknades dom stiften kan man säga
Skriv så att man förstår, gärna med stor bokstav och punkt.
Vad är det du menar? Eftersom att du har pressat ihop ringarna när dom satt i fel läge så har dom små "piggarna" eller vad man ska kalla det pressats in i kolven. Så gör såhär.
- Åk och köp en ny kolv.
- Sätt på ringar.
- Trä i kolven med ringarna RÄTT satta i cylindern.
- Montera.