Tjenare :) Tänkte lägga upp ett projekt på min dt som är tänkt att jag ska bygga en riktig racingmaskin av. Allt ska gås igenom och göras iordning så mopeden ska plockas ner till grunden och fixas!
Historia:
Det hela började med att jag fick ett tips av Simon (hondaboy) om en kille som hade en dt50mx till salu som något lager var skuret i. Han hade tänkt sig runt 1500kr men jag fick ner den till 1000kr och sen hämtade jag den på tisdagen!
Tack till: Simon (Hondaboy) för hjälp och tips! Marcus Sjögren för svettsning av motorkåpa. Fredrik Bylund för portning och rör! Farsan för hjälp och sponsring! Alex (Kina) för hjälp Daniel Falk för fälgen! Elisson för växelpeten !! Emil123 för svarvning av rotor och adapterplatta
Mål:
* 15hk * Åka på många träffar * 100Km/h på topspeed * Ha jävligt kul
Köpes:
Clip on styre för 30mm gaffelben
Setup:
Cylinder: Airsal 65cc Tuned by Fredrik.B
Vevparti: Helt nytt topracing Kolv: 45mm Airsal Luftfilter: Hebo Topp: Athena Supertherm Insug: Homemade by Pekka Block: Orginal Yamaha Förgasare: Oko 24mm Pwk Reed: Athena 4 läppars Koppling: Yamaha Yz 5 lammel Tändning: Italkit selletra Pipa: Made by Fredrik.B Lager: C3 Skf Bränsle: Bensin tillsvidare
Drevning : Just nu 14/50
Säkerhet!
Personlig Utrustning som Ryggskena McStäll osv! Dödmansgrepp. Ordentliga Däck och bromsar!
Update 10/5
Tjenare! Har tagit lite slutgiltiga kort på hojjen. Tyckte dom blev rätt bra.Hojjen är nu relativt inställd och går riktigt bra. Ordentligt med ork i maskinen. Här kommer lite bilder på hojjen.
Tycker den ser rätt bra ut nu :) Vore kul om man kunde få några bud på hojjen :) Men så ser den ut just nu och mer kommer nog inte hända. Kommentera på :)
Mvh David!
Update 2/5
Tjena
Har nu startat hojjen med orginaltändningen. va inga problem alls! Och hojjen går väldigt fint i motorn. är bara bestyckning på förgasaren kvar nu!. Men filmade lite igår men inget märkvärdigt. Här är filmen
Kan även tänka mig att byta mot en Volvo 940/740 i bra skick! Hör gärna av er om ni har något!
Ha de gött alla!
Mvh
Update 24/4
Tjenare!.
Har nu tröttnat på hojjen och ingen lust och meka längre.. Har just tagit körkort och vill nu köpa mig en bil. Så hojjen säljs. Är det någon som är intresserad så hör av er. Tar inte imot några skambud då denna hoj är väldigt välbyggd och väldigt lite körd. Kommer komma på ett par meets och kika i vilket fall som helst!
Mvh Update 28/3 Tjenare alla! Hojjen är nu helt klar och ska bara startas, Antagligen idag om allt går som det ska :happy: Ny förgasare är också innförskaffad. Blev en 28mm Koso pwk av Gunneflo här på forumet. Det tackar man för. Återkommer senare med film om den nu kan tänka sig att starta :) Langar ett par bilder som den står nu :naughty:
Riktigt nöjd över stuket på hojjen nu (H)
Motorn blir rätt söt med
Kommentera på nu :) Mvh
Update 7/2
Tjenare! Mycket har hänt sedan sist. Motorn sitter nu i ramen och allt är i princip monterat. Squishen ligger nu på 1mm som jag nöjjer mig med. Blev riktigt nöjd med motorn och hur den blev efter lackering! :)
Jag har också fått hjälp med ett clip-on styre av Simmy här på forumet. Detta blev väldigt fint men får se om jag använder det på hojjen då jag inte blev riktigt nöjd med körställningen. Men jag fick iaf till ett bra stuk på hojjen nu då jag kunde sänka den mer ifram. Så gaffelbenen kommer kapas i rätt höjd iaf!
Annars så är den vell nästan klar inför Sommaren.
Det som är kvar att göra är följande: * Starta motorn när snön försvunnit. * Ställa in motorn till100% * kapa gaffelbenen och fixa till styret. * Kanske montera Sm däck.
Bjuder på en del bilder då jag va ute och fotade lite igår! :)
Gillar stuket nu
Clip-On styret :happy:
Bra bild tycker jag
Så hojjen är vell 90% klar nu inför sommaren. Nästa update kommer att komma när motorn är startad eller något annat roligt har hänt :)
På återseende :)
Mvh David
Update 17/1
Hej allesammans! Har nu monterat ihop motorn och fått i den nya veven. Blocket är också lackerat och jag blev mycket nöjd. Koppling och sånt är monterat så de som är kvar att göra är att:
* Montera Tändning,Cylinder,topp osv. * fixa Squishen * Hänga i motorn i ramen.
Sedan efter detta kan nog startförsök inte vara så långt borta. Funderar på om jag ska fortsätta på bensin eller om jag ska prova etanol? Men de återstår och se.
Har också fixat förgasaren nu, Ny Choke och kopp är monterat!
Lite bilder då!
Motorn med oljan jag ska köra på :naughty:!
Och förgasaren som den ser ut nu
Håll utkik för nästa update
Mvh Ankan (H)
Update 20/12
Tjenare! Har fixat lite med insuget och så. Tyckte jag fick en schysst placering på förgasaren nu och det ska passa bra in i ramen också!
Tänkte bara lägga in en bild så ni får se hur de ser ut. Var tvungen att sätta på lite mer prylar så de blev lite mer helhet :naughty:
Tycker det ser rätt sött ut
I mellandagarna monteras nog motorn ihop och då kommer de fler bilder. Och är det någon som har ett clip-on styre till salu så hör av er !!
Mvh
Update 10/12
Hallå! Då har jag fått ett nytt insug ! :) Detta insug hjälpte en polare mig att svettsa då jag inte har någon svetts tyvärr :mellow: Insuget blev kanonbra och jag tycker svettsen blev riktigt fin Tack Pekka
En bild på insuget!
Återkommer :)
mvh
Update 3/12
Tjenare!
Har fått hem en ny vevaxel nu då den andra inte va något och hänga i granen till detta bygge. Fick tag i en Yz50G vevaxel från en firma i Skellefteå som jag beställde direkt! Fick den för ett mycket bra pris så jag är kanonnöjd! Konan och allt var samma som på dt orginalveven!
Så nu är det packningar, 2 ramlager och packboxar som återstår innan motorn ska ihop igen :happy:
En dålig bild tagen med mobilkamera tyvärr :lol:
På återseende :ninja:
Mvh Ankan!
Update 16/11
Tjenare. Då har det hänt lite till i projektet. Jag har fått hem en ny italkit tändspole som jag hoppas ska vilja ge gnista ifrån sig :happy:. Sedan har jag även idag blästrat motorn. Blev riktigt bra och jag kommer låta blocket vara blästrat och måla svänghjul och kopplingskåpan svart. Det hoppas jag blir riktigt bra!
Jag skickade även iväg veven till en kille jag känner som ska mäta upp den i stativ och se hur mycket den slår. Är den bra så blir de montering ganska snart men slår den lite för mycket får den besöka Roffe på VRM först.
Avslutar med 2 bilder.
Nyblästrade motorn
Och där den nya tändspolen
update blir när jag fått hem veven och börjat montera ihop motorn :)
Mvh
Update 31/10'
Tjenare! Då var det dags för update igen då!. Inte särskilt mycket har hänt sedan sist men är tvungen och visa att de inte står helt still ändå.
Motorn ligger nu i molekyler på arbetsbänken och lagerbyte samt vevbyte ska ske. Har fått hem en Yamaha orginalvev som jag ska skicka iväg på riktning snart. Sedan ska jag även blästra motorn och lackera motorn igen på ett snyggt sätt.
Målet för 2010 är att få hojjen och gå riktigt bra med Italkit tändning och åka på många meets.
Ramen kommer nog se ut som den gör för tillfället. Troligen kommer lite mätare också framöver.
Sedan ska jag försöka få ihop den nu under vinter och försöka komma till någonstans och bromsa den på vinter/vårkanten!
En bild på lite av prylarna!
Detta var allt för nu och nästa update kommer när något intressant har hänt :)
Mvh
Update 13/9
Hej alla.. Dags för projektet första tråkiga update.
När jag monterade rotorn och statorn så passade allt jättefint efter jag fått hem grejerna från emil. Verkligen ett toppenjobb av emil :)
Men sedan när jag skulle börja skjuva igång den så märkte jag att rotorn tog i statorn.. Alltså har veven blivit ngt fruktansvärt krokig..
Jag tror också den var lite krokig när jag fick den men var dum och kollade inte hur mycket den slog innan jag monterade den.
Men som sagt. Innan den kan startas nästa gång måste jag först byta vev och de får jag se när de blir..
Men nu vet ni läget! men update med ny rak vev kommer kan jag lova er :)
En bild som den står nu med tändningen på.
Mvh
Update 31/8
Tjenare igen! täta updates nu! :)
Köpte mig en italkit selletra tändning imorse av Smilesante här på forumet ! Får tacka för en bra affär! :happy: Tändningen ska skickas till Emil123 som ska svarva om konan och göra en adapterplatta. Skickar tändningen imorn och får den vell om några veckor !
Bjuder på en bild iaf
Tycker den är rätt söt
som sagt kommer film och bild när den är hemma igen!!
Mvh
Update 27/8
Tjenare
Idag när jag kom hem hade jag fått ett trevligt paket från roffe på vrm nämligen en 70cc superthermtopp! Fick bra mycket bättre komp i den och gick riktigt fint !
Där ligger den lilla goingen :happy: Senare fick den också komma till sitt nya hem :lol:
"Hatten" är på :) Toppen är som sagt väldigt stor men tycker de blev mycket fränt :) Sedan har jag också bytt styre till ett annat lite tuffare
Sprintstuk ;)
Senare idag kom de 2 nya tillskot till familjen :) En autisia och en Zeta cylinder som antagligen ska användas senare :)
Sötisar
Jaja nästa update blir när tändningen kommer (H)
Ha de bra sålänge !
Mvh
Update 19/8
Tjenare!!
har fått hojjen o gå lite bättre nu. Men inte alls på länga vägar som jag vill. Men ska införskaffa mig en rotortändning och sen ställa in den väldigt exakt. Kopplingen slirar endel o det tycker jag är konstigt på 63cc med 5lammeler :hmm: Blir att köpa nya kopplingsfjädrar och se om den håller bättre. Men annars går motorn bra.
Tog lite bilder och en polare filmade lite när jag tog en vända idag :happy:
Tyvärr fick jag inte med mig ngn ljuddämpare men ni får stå ut hehe
Jag sitter på hojjen :happy:
En bild där Alex (Kina) filmade
Och här har vi länken till filmen :
Hojjen går inte alls som den ska ännu men de som ska fixas med den nu är att få kopplingen att inte slira , fixa rotortändning troligvtvis från en yz80! så har ni de pma mig :happy: Sen ska hojjen ställas in till 100%
På återseende
Mvh Ankan
Update 9/8
Tjenare !! Dtn är nu uppstartad efter några meters rullande :) Kopplingen ville inte funka ibörjan så fick riva den och titta vad som var fel. En liten bricka gjorde att hela kopplingen blev stum när man drog åt centrummuttern :zzz: Men brickan slipades ner och blev bra!!
Så idag testkörde jag lite mera och känner redan att de finns potential i den även att jag inte fått upp den på effektbandet pga alldeles för stort munstycke :lol:
Men imorn ska jag försöka bestycka förgasaren och snart kanske de blir en liten film! (H) Håller också på att skaffa grejer till den planerade batteritändningen! :naughty:
Allt för idag
Mvh
Update 6/8
Tjenare ! Hojjen är nu nästan klar och imorn ska de inhandlas bensin och 2taktsolja o då ska den provstartas Film återkommer jag med och med bättre bilder :naughty:
Update 25/7
Tjenare! :) då har jag kommit en bra bit till och hojjen står nu på hjul :) det ända som fattas egentligen är en bakhjulsdistans som ska fixas ngn dag nu. 2 nya bakhjulslager sitter nu i då dom andra var totalt skrot.
Förgasaren sitter nu också på plats som den ska och ska bara ta och putsa lite på de så flödet blir optimalt :happy:
På tisdag åker jag till grästorp och hämtar en tank innan vi åker till kusten ett par dagar så efter de kan jag nästan lova er att de inte är mkt kvar till start
Jag bjuder på en bild iaf :)
Sött tycker jag iaf
Nästa update så sitter nylackad tank och en ny fin sadel på och de mesta är klart för start :happy:
Nu vill jag gärna ha lite komentarer va ni tycker :)
Mvh
Update 7/7
Godkväll ! :)
Bygget fortsätter som de ska och vad jag har pysslat med det sista är att jag köpt en fälg från VolvoDanne här på forumet :) Tack för det Sedan byggde vi ett insug men tyvärr blev vinkeln på röret inte så bra så vi bygger ett nytt någon dag nu så ska förgasaren sitta fint :)
Som jag inte har sagt förut har jag skaffat mig en Pwk 24mm förgasare som ska testas på hojjen ! Bussningar till svingen och svingaxel är också hemma nu ! :)
Imorgon ska jag o farsan svettsa steldämp och kanske insuget så när nästa update kommer så är RÄCERN på hjul !:)
Men lite bilder kan jag allt ge er.. Tyvärr är de mobilbilder då de va slut med batterier i kameran!
Den nya fälgen med bra däck på från Volvodanne
Axeln och dom 2 nya bussningarna :)
Och till sist en bild på förgasaren med ett nytt hebo filter
Nästa update så står pärlan på hjul
Ha de bra tillsvidare
Mvh :)
Update 18/6
Tjenare. En hel del har hänt sen sist och ramen har blivit lackad i en röd kulör. Blev väldigt nöjd över resultatet så jag har inte mycket att klaga på över den. Sen är även Gaffeln och gaffelkronorna lackade i mattsvart, alltså samma färg som motorn är lackad i. Sedan idag så monterade jag och Alex (Kina) Packboxarna i framgaffeln. Måste säga att de va den dummaste konstruktion på en gaffel jag varit med om iaf :huh: men till slut blev de bra och gaffeln satt som en smäck i styrkronorna. :) Sedan var vi tvugna att kolla passformen på röret också och de satt riktigt bra
Slänger några bilder på dagens mekk :happy:
Ramen precis lackad
Motorn sitter nu i och röret är bara provisoriskt ditsatt. Tycker de är väldigt sött ändå
En sista bild på gaffeln som nu är monterad :)
Nästa update kommer inom kort det lovar jag :)
Ha de fint :)
Mvh
Update 7/6
Tjenare igen :) Motorn är nu nästan klar bara insug som ska byggas i veckan sen är den klar för start :) Började renovera upp gaffeln imorn så de blir nog klart tills imorgon då de nog kommer en till update :) Sen fick jag även hem pipan i förra veckan som jag tkte var väldigt fin Får tacka fredrik för de. Sen fick jag en Växelpet av Elisson och de tackar jag så hemskt mkt för Spacern blev också klar i veckan men de har jag tyvärr inga bilder på för tillfället :) Men kan ta senare.
Några bilder iaf:
Motorn nästan klar och jag är nöjd över resultatet på den :)
Och en bild på pipan som bara ska fixas ljuddämpare på
Update kommer nog dom närmaste dagarna då jag har lackat ramen och fixat insug och gaffeln :)
Ha de fint :)
Mvh
Gamla Updates i spoilern. (H)
Update 28/5
Tjenare allesammans :) Det som har hänt sen sist är att jag snyggat till kopplingskåpan litegrann och senare lackat motorn svart då den såg så sleten ut förut och resultatet tycker jag blev riktigt bra :happy: Sen har jag också idag varit och hämtat min nya kolv och sedan också börjat bearbeta min spacerplatta för membranet :) Och imorn hoppas jag mitt rör från fredrik kommer
Det som är kvar för att få motorn komplett är då att montera kolv göra klart spacerplattan och bygga ett insug sedan är motorn nästan klar :happy:
Finns en del planer på att göra som Rexxy att fixa batteritändning till dtn som jag själv tycker skulle vara ballt (H) Nog om skitsnack några bilder kan jag iaf bjuda på
Motorn nylackad
Kolven väntar ivrigt på uppstarten (H)
Det var allt för idag :happy: Som ni också märker så kommer alla updates vara uppåt nu så ni hittar lättare :)
Nästa update blir när spacern är klar o jag fått hem röret
Ha de fint allesammans
Mvh David :)
Så här såg den ut när jag hämta den :lol: Varning för äckliga bilder :happy:
Efter en rejäl tvätt hos farsan såg den ut så här :
Påbörjning av nerplockningen :)
Det var början :)
More to come! Mvh Ankan :ninja:
Update 3/1 -09
Hej på er :)
Har införskaffat mig en mycket trevlig pryl som gömmer sig i den här asken
Jo de va inte mindre än ett nytt Athena Valve kit 4 läppars membran
Senare när jag var ute och lossade kolven från staken så fick jag syn på detta !
Inte en enda rulle kvar utom 1 :zzz: Kan varit detta som orsakat lagerhaverit men de återstår och se när jag nu imorgon börjar med motorn :)
De var allt för idag !
More to come! Mvh Ankan :ninja:
Update 5/1-09
Hallå gott folk!
Va som har hänt är att jag har plockat ner hela mopeden i delar för att nu börja jobba ordentligt med den. De som ska göras är som sagt att lacka ram och sving i någon trevlig färg, göra iordning motorn (portning,avstämt,renovering osv). Sänka den och få en riktigt stabil räcermaskin. Har också bytt bort min Mikuni 20mm mot en trevlig Keihin 28mmare. Tack för affären Simon :) Nog med skitsnack och över till bilderna!
Ramen som den står just nu. Skitig och äcklig :wacko:
Motorn ligger på bänken redo för renovering! Ska också lackas om och göras fräsch :)
Och till sist en trevlig bild på min nya förgasare
Och till sist om de är någon som har en bakdämpare till dt till salu så hör av dig :)
More to come Mvh Ankan :ninja:
Update 8/1-09
Tjenare! Idag har jag då rivit isär motorn osv! Som jag misstänkte hittade jag ett antal lagerrullar från nållagret fint placerade nere i vevhuset! Men trotsallt hittade jag inget direkt fel, som tex ett skuret ramlager :hmm: Men jag har konstaterat att antagligen är de ett av ramlagrena som är dåliga lr så är de kopplingslagret som spökar, Så De blir till att dra hem en beställning med packningar packboxar och nya fräscha lager. Sedan så är min koppling helt slut så vore tacksam om någon där ute kunde tippsa på var jag kan få tag i en Yz 80 koppling . En bild kan jag iaf slänga upp (H)
Motorn Klyvd !
Som sagt nu blir de snart en beställning på grejjer! Samt att jag snart ska lämna in ramen och svingen på blästring innan lack!
Allt för mig !
Mvh Ankan :)
Update 11/1-09
Goddag gottfolk! Motorn är nu i molekyler som sagt. Kommer bli en helrenovering av motorn då jag kommer byta alla lager i motorn så som kopplingslager ramlager och drevlagret! Lika bra när man ändå har de isär. Beställning på lager packboxar packningar och växelaxel kommer att göras om ca 2 veckor då min ekonomi inte är kanon :happy: Och sen om de är någon som har YZ koppling till salu hör gärna av er tack!
Mvh Ankan :ninja:
Update 6/2-09
Tjenare gottfolk!
Har stått still här ett tag men har hänt en del iaf. Har fått hem renoveringssatsten till motorn som bestod utav 4 lager, Packboxar, nållager,packningssats,skruvsatts.
Motorn kommer skruvas ihop i dagarna framöver. Sedan har jag också pillat den del med Gaffeln. Den ska göras i ordning och få sig ett par nya packboxar. Sen så kommer jag sattsa på motorn först och främst. Så nu framöver kommer jag skruva mycket med motorn.
Bilder kommer bli tas med Riktig kamera nu framöver då den varit hos min bror i göteborg ett bra tag :zzz:
Har också Gjort om lite i projektet som ni kanske märker!
Avslutar med en bild på mitt fina vevparti
Update kommer så fort det händer något :)
Update 8/2
Tjenare gott folk! Motorn är nu renoverad och alla lager och packboxar är bytta!
Och konstigt nog klarade jag och min far utav att få alla växlar och fungera :happy:
Slänger upp lite bilder på de hela!
Ena motorhalvan ligger och väntar på ett par nya och fräscha lager
Lagret ser skräckfärdigt ut och ska bli nerpressat i sin egna lilla lagerbana :happy:
Sedan var alla lager i och tillslut pillade vi i Veven och lådan (H)
Och här har vi spisen :)
´
Och till sist en bild på stället där jag mekar :) Helt underbart och skruva där för allt finns verkligen
Så det som kommer härnäst nu är att skicka cylindern på portning och bygga ett avstämmt rör ;)
Så hade bra tillsvidare :)
Update 18/2 !!
Hallå gott folk! Fått hem primärdrev och växelaxel nu! De som satt innan va helt tvärslut så fick införskaffa mig i lite nytt. Kan langa en bild på de iaf :)
Nästa update blir om ett tag då jag fått hem min cylinder från **.** som ska göra den lite mysigare!
Så hade bra tillsvidare :)
Update 25/3
Godkväll gottfolk. Idag när jag kom hem låg de ett väldigt trevligt paket på diskbänken. I paketet döljde de sig en Yz80cc koppling . Glad som en 17åring blir sprang jag ut till garaget och tittade hur den passa och joh visst satt den fint :) Nu behövs de bara slipas lite i kåpan så den inte tar i. Ett par bilder kan ni iaf få :happy:
Där ligger den
Och där ser vi 5 mysiga lameller :happy:
Som sagt letar jag nu efter tändsystemet till Yz80cc. Innan 83 då 84:ans modell har svänghjul. Så säg till om ni har :)
Härnäst blire portningen och sen börja bygga insug rör och lite smått och gått :)
Har också fått hem bläster och köpt hem blästersand så ram och sving ska få sig en omgång.
Ha de bra tillsvidare!
Update 20/4 09
Hallå !
Har hänt en hel del sen sist även att de har varit väldigt dött i tråden. De som har gjorts på motorn är att jag har satt ihop kopplingen och primärdrevet så nu sitter de som de ska. Sen har jag också bytt till 4 nya pinnbultar då mina var i väldigt dåligt skick. Sen har jag skickat cylindern till Fredrik Bylund också kallad Mr.Mx här på forumet som har fått gräva lite i min aluminiumklump :happy: Jobbet han har gjort på min cylinder är jag riktigt riktigt nöjd över ! Tack så mycket :)
Det kommer också komma en pipa från Fredrik som kommer passa fint på min cylinder. Avgasdurationen på cylindern blev 188 grader och spolarna blev 125.
Maxeffekten kommer ligga på ca 11000rpm. Någon bild kan jag iaf bjuda på
Bild på avgasporten Märket till höger om porten vet jag inte va de är. Känns inte alls och de ska inte vara någon fara heller. Obs porten är inte avgradad på bilden !
Väldigt fina spolar :happy:
Som sagt blev sjukt nöjd över resultatet !:)
Ram och sving är också blästrad och iordning för lack. Lacken kommer bli Metallic röd och med svart tank samt svarta detaljer. Hoppas de kommer bli fint :)
Sen söker jag fortfarande tändsystem! Hör av er om ni har något rotorsystem liggandes som Hpi,yz tändning eller liknande
Härnäst blir de inköp av kolv och en del smågodis och tillverka en spacer till membranet !:happy:
Ha de fint tillsvidare!
Mvh
Update!
Då va det update igen :)
Kopplingskåpan är nu svettsad och klar som min polare hjälpt mig med :) Får tacka så mycket Marcus Sjögren :)
Resultatet blev jag riktigt nöjd över och hoppas nu att kopplingen ska få plats i kåpan :)
Lite bilder :
Skurit hål i kåpan :)
Förlängde ut kåpan med ett rör som hade diamentern 125mm :)
Locket påsvettsat igen :) Nu återstod bara finslipning av fogarna osv :)
Slutresultat blev jag väldigt nöjd över :)
Nu ska jag lägga på lite kemisk metall på kåpan för att få den jämn och fin :)
Om 2 veckro kommer de hända en hel del så håll ögonen öppna :)