Minarelli mhr7t ciao || nya pixxx - Laddar...

  1. 16:29 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Minarelli MHR7T Ciao || Nya piXXX

Forum Projekt Hall of fame
  1. Profil
  2. Suriouz
    Kön: Kille
    Bor: län
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 8:e sep 06
    Tid: 21:28
    Svar: 1675
    Visningar: 141407

Minarelli MHR7T Ciao Nya piXXX







Repotage:
2007-11-30 http://twostrokerider.se/artiklar/243
Team Speed2 matad:
Inkörning -
Leker lite -



Moholms flygfält -


Info.
Ram: 25 Kg
Totalvikt: 45 Kg

Gamla Setupen:
Dynojet - AVA Mc, Stockholm
10.25 BHP
6.75 Torque

Nya Setupen:
Dynojet - VRT, Västerås
16.80 BHP
--.-- Torque

Historia
Hade länge velat sätta ihop en egen tvåhjuling
eftersom jag blev så fascinerad utav pappas gamla Minibike som han skapade utav en egenbyggd
mini ram på 3 kg samt en Zündapp KS50 motor, med 70cc på.
Då kom idén efter att jag verkligen insett hur liten en Ciaoram egentligen är. Ideér och tankar om hur fett ett sånt här projekt kunde bli blev av ganska fort. Genast letade jag up en billig Ciao i Stockholmsområdet och hittade en som min polare skulle sälja. Vi kopplade spännremmar på min SR50 och bogserade hem den nya leksaken. Under vintern 2006 köpte jag inte mer än framgaffeln och kylaren, projektet är alltså i stortsett ett billigt kap, eftersom jag byggde ihop resten själv med gratis material. Väl på verkstan svetsade jag fast flera stag för att stabilisera up ramen och ramen fick slutligen sitt motorfäste för Minarelli-motorn...



-THE AMPHETAMINE-
Minarelli Liquide Cooled Disc Block ( VRT Tuned )
Malossi MHR SPEED II
Malossi MHR Eprome
Malossi MHR Vario
Malossi MHR Rear-pulley (Over-Range)
Malossi MHR Head-pulley
Malossi MHR X Kevlarbelt (Over-Range)
Malossi MHR Delta Clutch 107mm
Malossi MHR Torque Controll
Malossi MHR VL14 Reedhouse
Malossi MHR Shortneck
Malossi MHR Carbone reeds
Malossi MHR 13/44 H.T.Q. Primary
Stage6 Racing R/T 85mm stake @ 12mm kolvbult
Stage6 Spacerdistance - 5mm
Stage6 Cylinderbulbs
Stage6 Vario weight set X2
-2.5Gr, 3.0Gr, 3.5Gr, 4.0Gr
-4.0Gr, 4.5Gr, 5.0Gr, 5.5Gr
Stage6 C4 Metal
Stage6 Racingbell 107mm
Stage6 Double-layer (Black)
Stage6 TM Jetsize set S100 - S148
Polini 15/42 Secondary
Top Performence Nardo gearcap
Yasuni Carrera 21 Racing Kevlar
Keihin PWK 28mm
Kiesler membrandistans 4mm
NGK Sparkplug Hat
NGK Iridium - BR10EIX

(Reduktions faktor; 9.47)


-BROMSSYSTEM-
Oversizeskiva 280mm
Ställbar framgaffel
4-kolvs bromsOK
Stålomspunna bromsslangar
Handbroms-pumpar med externa oljebehållare


Keep yourself updated:
-En ful men billig Ciao
-Kylare
-Blästra ramen
-Framgaffel tillhörande Aerox
-Bortkapningar av onödiga delar på ramen, för viktreducering
-Små accessoarer
-En fungerande motorupphängingen
-Framåtlutat insug, egensvetsat
-Montera kylare
-Kapa till stag för förstärkning
-Modifiera främre ramdelen för framgaffeln, från Aerox med SRrimsen
-TestRun
-En final touch på utseéndet!
-Dynotest @ AVAmc 2/11 '07
-En komplett Hypermotor
-Extra ramförstärkningar inför den kommande motorn
-Detaljhöjare: Downhillstyre, nytt Tanklock, nytt Sadelöverdrag, Hastighetsmätare i rostfritt m.m
-Omblästra hela ramen
-Spackla områden på ramen
-Matchportning mellan Block och Cylinder
-Montering av diverse nödvändigheter´
-Testkörning/Motorisk inställning
- HIT THE ROAD -



Where it all began.




Nyblästrad ram.







SRfälgarna visar hur det ska se biffigt ut. (H)







@ Dïe verkstad!
Nu har jag vart på verkstan och kapat sönder/svetsat och kommit en bra bit på projektet.
Eftersom jag är tidsoptimist bör motorn sitta på nästa gång jag är på verkstan,
Enjoy!



























This shit is gonna sprint.

Ramförstärkningar på G.
Har börjat placera ut de första stagen nu.. Stag för motorfästet och extra förstärkningar som ska stabilisera up och hålla ramen stel på insidan kan man se på bilderna.




Monterat kylaren!




Tillbringade en väldigt kort tid med moppon, så jag hann tyvär inte göra några stora framsteg. Men, jag justerade upphängingen lite, eftersom att det diffade ca 10mm med framdäckets paralell mot bakdäcket.

Huvudstagen.
Nu har jag kapat up de huvudförstärkningarna.
Ser äckligt symmetriskt ut




Svetsjobb.
Nu kan den stå helt självmant.










Nattmek, 16:00 - 23:45
Nu är snart allt klart! Slangarna, tändningen och mätaren är inkopplade. Jobbade över sent som tusan idag bara för att få allt klart - Nu väntar jag bara på att styrlagrena skall komma.






Sprint-style. - HAHA!

Gaffelmoddning!
Nu har lagrena kommit! Det första jag gjorde var att tillverka lagerhus åt lagrena. Slipade och fina svetsas de sedan fast på ramröret! Framgaffeln har blivit kortad.*p0rr*
















En del problem...
Tankens svetsfogar hade två hål som är 0.000001mm stora (väldigt små med andra ord). Bensinen lyckas dock ta sig igenom, jag har därmed en läckande tank. Kommer få blåsa ut ångorna med tryckluft för att kunna svetsa om fogarna så de slutar läcka.
För övrigt fungerar allt grymt. Styret sitter som det skall, lagerhusen jag tillverkade själv får lagrena att rulla kanongrymt, gaffeln rör sig så fint. Ciaoen höjde sig ytterligare några centimeter när jag fyllde på luft i däcken. Jaja, mer bilder och mer "eftersnack" om bygget kommer när jag får den att rulla!

Ingen bensintillförsel..
Förgasaren skapar inte något sug. PGA detta så dör motorn när jag gasar på fullt i ungefär 5 sekunder, motorn tror den får soppatorsk. Skall byta ut soppakranen och göra bensinslangen en aning kortare så skall vi se om inte Kim kan lösa detta. :)
Iallafall så sopade jag bakgården några meter och kunde leka av mig idag på riktigt.













Har fått hem min bensinpump
Nu slipper jag köra med PETflaskan. :zzz:




Lackering.
Maskerade all ramförstärkning så man ser vad som är modifierat på ramen.



Nu har ramen blivit blanksvart
-Valde att köra svartlackerat eftersom det går ihop med det mesta på Ciaoen. Luftfiltret, kylaren, styret, sadeln och däcken m.m.







Sidokåpor
Nu skall sidokåporna på för att få in lite extra "Ciaokänsla" och för att dölja ramförstärkningarna.













Slang/kabeldragningar, Styre och bränsletillförseln.
Bromsslangarna har blivit helt nya stålomspunna slangar med rätt längd, nu slipper jag vira runt bromsslangarna runt ramen! Temp/Varv-mätaren har även den fått sina kablar avkortade och blivit innklädd i en "strumpa".
Nytt fräscht svartglansigt Rise-styre också.
Vakumpumpen har fått en rätt bra plats tycker jag. Borrade två hål i ramen för att bensin/vakumslangen skall gå lite gömt och snyggt till förgasaren (Som ni kan se på bilden).

Slutresultat sommaren 2007

















----PIMP'N UP '08!----






Tripple-Up med ramförstärkningar!
Nu har jag satt up det tredje och sista staget. Jag förstärkte inte bara med ännu ett huvudstag, jag svetsade fast en plåt på baksidan utav sadeln för att stabilisera up den. Galet hur stum sadeln blev, tillskillnad mot tidigare.:D
Jag kommer även göra små detaljer för att höja utseéndet en aning!










En gammal Ciao blir som ny.
Styre, tanklock och sadel - Allt nytt.










Mätare.
Har börjat tillverka mätarna som kommer bli lite halvfeta. Jag ska göra två stycken, hastighetsmätaren är den första och Stage6-mätaren kommer bli den andra jag ger mig på..






Tog bilder på den färdiga mätaren med systemkameran. Senare kommer jag tillverka en bakgrund i Photoshop där jag ritar up hastigheterna. Hoppas det smakar..







Speed, more speed!
Har nästan fått hem alla delar för att ha en startklar motor.
-MHR Eprome
-MHR 13/44
-MHR Torque cont.
-S6 Viktset







Paket påväg mot riktiga Pro Tjoeners.. :ninja:
Glasblästring, Matchportning plus mycket mer kommer att göras av VRT, hoppas ni gör ett bra jobb killar!










Ramen klar för en ny dusch Blästersand!
Sadelramens kant ser ojämn och gropig ut, det är den. Men efter blästringen kommer jag spackla snyggare än ever! :D




Blästrad för andra gången.
Hämtade hem ramen ifrån blästergubben igår. Det är otroligt att han bara tog 200 spänn, tycker det var riktigt billigt. Det ÄR nästan så att man vill köra med en blästrad ram, kolla bara på den! AAAH Wiie! Jag har även lagt min sista motorbeställning ifrån S-T (se motorlistan högst up för att se vad som är påväg).

Mikuni TM28ss.
Köpte en ny förgasare som är mer anpassad för min motor. Vinklat flottörhus som förbättrar vinkeln på förgasaren eftersom jag kommer köra framåtlutat. Flurre har blästrar och tvättat den! :Naughty:




Nu har jag en fet komplett sprintmotor.
MHR Shortneck X2
Malossi Delta-clutch
Stage6 Double-layer
med mera..




Ramen har blitt spacklad där det behövs.







Ramen för tillfället.
Har börjat fylla ut ramen med lite delar som behövs. Motorn har inte dykt up än så jag förbereder ramen lite innan den anländer!













Motorn har anlänt
Vart mer än nöjd med portningsarbetet. Snart åker blocket på så att jag kan börja fixa ett passande insug som ska vinklas framåt (istället för bakåt som på bilden).












Tjoened by VRT

Förgasaren monterad!
Utan att överdriva så har förgasren ca 5mm spelrum mellan ramförstärkningarna, TIGHT!!






















Brottats med Svarta kopplingsfjädrar.
Äckligt hårda, men jag lyckades smatta på alla fjädrarna erfter 5 minuter i hydralpressen. :)




Dödaren fick en fin plats.




Upstart!
Nu har man bankat i lagret, fixat bakbromsen och satt på den nya kylaren.





Wheelie/Dragsterbar
Nu har jag börjat pilla lite på wheeliebaret. För tillfället har jag bara kapat till stagen i rätt längd och satt dem centrerade ifrån bakdäcket.






















Stockholm Open 2008





























Älvsjö-meet 2008





































25/5 Spikad kolv och topplock..
Cylindern klarade sig helt. Däremot tog toppen och kolven stryk, så jag har nu beställt en ny 7Tkolv. Resten fixar min personliga Depåverksta, VRT.




VRT's uppgifter:
-Hona om cylindern
-Svarva om topplocket
-Slutligen ställa in motorn i deras Dynojet.

Ny 7Tkolv in da house
Väntat otåligt i 3 veckor på min supertrimmade kolv. Kolven har legat på posten i nio dagar eftersom idioterna glömt sända ut en AVI. Idag fick jag en påminnelse om att jag glömt att hämta ut mitt paket, så jag stack fort som tuwsan och hämtade paketet.

Dïe Keihin PWK 28 has arrived. (H)




Kylare XL-size 360x200mm




Frihamnen 30/5 2009

















































Har inte updaterat på länge men nu har ni lite nya bilder att kika på! :)
R-Setup bromspumpar
Stage6 Racing gaffel
Stage6 Oversize skiva 280mm

Ses i sommar!













//Kim
4:e maj 10UniCross UniCross

Svar: Minarelli MHR7T Ciao Nya piXXX

Du får nog jobba lite mer med kabel- och slangdragningen från styret ser det ut som hehe :P
4:e maj 10Suriouz Suriouz 30

Citerar UniCross;3268710
Du får nog jobba lite mer med kabel- och slangdragningen från styret ser det ut som hehe :P



Ja, det blir nästa prylfix. Kopplingarna satt helt annorlunda på de nya bromspumparna, så slangarna blir lite felvridna.

Bra att du tar up sånt som ser fel ut, det gör bara att man förbättrar (Y)
4:e maj 10curvaN curvaN 21
Riktigt fint må jag säga , kommer du till andra frihamnen ?
4:e maj 10Suriouz Suriouz 30

Citerar curvaN;3269575
Riktigt fint må jag säga , kommer du till andra frihamnen ?



Absolut! Dyker up där den 15e om bara några dagar, själv då?:)
4:e maj 10curvaN curvaN 21

Citerar Suriouz;3269614
Absolut! Dyker up där den 15e om bara några dagar, själv då?:)



Najs :) , nej tyvärr så kommer jag inte till första men den andra träffen så kommer jag garanterat :)
5:e maj 10Joel Joel 22
den är nice :lol:
6:e maj 10UniCross UniCross

Citerar Suriouz;3269521
Ja, det blir nästa prylfix. Kopplingarna satt helt annorlunda på de nya bromspumparna, så slangarna blir lite felvridna.

Bra att du tar up sånt som ser fel ut, det gör bara att man förbättrar (Y)



Fast det är ändå svinigt av mig att kommentera saker du gjort fel när hojjen är så jävla bra byggd!
6:e maj 10Suriouz Suriouz 30

Citerar UniCross;3271318
Fast det är ändå svinigt av mig att kommentera saker du gjort fel när hojjen är så jävla bra byggd!



Tack, men det är sånt som gör att man utvecklar idéer! :)
10:e maj 10holm_ holm_ 27
Jag kan inte komma ner nu den 15:e! Tyvärr.. Får försöka komma ner till den större träffen sen :)
10:e maj 10Suriouz Suriouz 30

Citerar holm_;3277046
Jag kan inte komma ner nu den 15:e! Tyvärr.. Får försöka komma ner till den större träffen sen :)



Vad tråkigt, men vi siktar på den 15e då! :D