Ciao_i_huet's turbo bubbla -67 - Laddar...

1. 15:44 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

ciao_i_huet's Turbo bubbla -67

Forum Projekt Övriga projekt
  1. Profil
  2. ciao_i_huet
    Kön: Kille
    Bor: Helsingborg
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 8:e dec 09
    Tid: 19:29
    Svar: 54
    Visningar: 3183

ciao i huet s Turbo bubbla -67

VW bubbla -67

börjar första inlägget med att kompera in projektet från ett annat forum så fortsätter jag efter det !

jag köppte bubblan 11/10-09 av en gubbe från Svedala , bilen såldes ny till en dam i glumslöv i skåne som sen körde den fram till 93 då den fick stå i hennes lada på hennes gård och vänta på bättre tider , gubben jag köpte bilen av häll på med hästar och skulle sälja en häst till damen , när gubben var där så såg han bubblan och passa på att köpa den , sen dess har allt i bromsväg bytats på bilen och körts omkring lite på hans häst gård i svedala. tillslut tröttna han på den och den tog bara platts så han la ut den på blocket och det var där jag såg henne , kändes väldigt väldigt rätt redan när jag såg första bilden :

hur kunde man inte älska henne ? åkte till han och vi kom överens om 9000 kr och då kör han den på släp hem till mig utan någon extra kostnad, och så fick det bli !

skaffade mig ett riktigt najs garage strax efter , någon mil utanför stan dock , men verktyg , svetts , pelar borrmaskin , kompressor och alla verktyg man kan tänkas behöva för endast 250 kr i månaden ! så här får hon stå !

japp då var det bara till att börja , hur ville jag då ha det ? fräsch som få innuti bilen och solblekt och lite rostig osv utan på , allmänt sliten bara , lite ratt över det hela altså , då börjar vi med inredningen ,

rev snabbt ut allt och tog bort lite yt rost med stålborste och kleta på lite rost skydd så var det bra sålänge , fann 2 rost hål men dom ska en kille kolla på till mig efter nyår så jag monterar inredningen provisoriskt så länge för att få ett helhets intryck och för att inte ha den i för mycket delar så jag får ihop den lätt igen.

gamla glädslen i stolarna var så skitig och äcklig så den rev jag av direkt och köppte ny och klädd om mina stolar , svart fick det bli , blev helt okej faktist

även köppt nya dörrsidor och mattor och allt annat jag behöver för att få inredningen klar , saknar bara en ny förar dörr för att det ska vara klart !

medans jag letar förar dörr så fick jag tag i en kille som hade lite delar och sälja , köppte breddade orginal fälgar , navkappslar bak lyckte glas och armstöd till dörrsidorna !

bild på fälgarna

Ny start!
1/5-10

Hej, har haft det jobbigt med rosten nu ett tag och har nästan lyft av karossen för att laga rosten, men tappade all lust till att slutföra detta.

Vad ska jag då göra? slänga ihop den och sälja? Det föreslog pappa iallafall, jag tyckte det kändes onödigt eftersom jag har lagt väldigt mycke pengar på den för att få den "original" nu tröttna jag på de och tänkte " vafan jag slänger på en turbo på den och ser hur fort man kan köra med en bubbla "

Så här är jag nu, nya planer ochny budget.

mitt nya mål blir en " rat-racer bubbla "

snackat och planerat detta ett par dagar nu med en kompis och vi hade fått fram en del planer, vi hade så gott som allt klart.

Men idag var jag och kompisen på en veteran marknad och gick och kolla lite skrot när vi kom fram till vw tältet så såg vi detta avgasröret och kom fram till att de är de perfekta att utgå ifrån när vi ska bygga turbo.

ett buggy system där slutröret går uppåt istället för rakt bakåt, detta gör så att avgassystemet hållet sig innanför bagage luckan ( med lite modd misstänker jag ) perfekt start för turbo bygge enligt mig.

Ska börja bygga turbo systemet fungerande ( inte ladda mycke mer än 0.2- 0.5 bar max till en början efftersom motorn är över 40 år gammal ) ska bara vara fungerande och sen river ja motorn och total renoverar och bygger större motor med 100-150 hk utan turbo och sen sätter jag turbon på den så får jag lite fart i den :)

Nästa uppdate kommer när jag får tillbaka min svets från lagning ellr när turbo är inhandlad.

2:a maj 10Raderad Raderad

Svar: ciao i huet s Turbo bubbla -67

Citerar ciao_i_huet;3266175
aldrig nämnt något om att ha råd ?:P

säger bara att jag har ingen lust och svetsa de så seriöst så det ser ut som nytt från fabrik, laga rosten ska jag göra, men bara " snabblagningar " och inte lägga flera timmar på en liten skit plåt bit ;P

har snart fixat fram det mesta för att bygga turbo på den, lite förgasar delar och så ska jag bara få turbon jag ska köpa sen e de bara o bygga ;P

även bestämt mig för etanol som bränsle :)

det straffar dig i längden om du inte gör det ordentligt. dels hållbarheten på chassit och i plånboken om "snabblagningarna" spricker. sen om du ska sälja så är det nog ingen som vill ha en bil med massa plåtbitar på insidan och massa spackel på utsidan.

inte jag iaf.
2:a maj 10buseN buseN 23
Mysigt! :D

Du är inte ensam om rostlagning ^^ Håller själv på med en Ascona C GT -88 som sett bättre plåtdagar
2:a maj 10ciao_i_huet ciao_i_huet 25

Citerar rod_rrx;3266184
det straffar dig i längden om du inte gör det ordentligt. dels hållbarheten på chassit och i plånboken om "snabblagningarna" spricker. sen om du ska sälja så är det nog ingen som vill ha en bil med massa plåtbitar på insidan och massa spackel på utsidan.

inte jag iaf.

tanken innan var att få de och se ut som den aldrig har varit rost lagad, så mycket jobb orkar jag verkligen inte lägga ner på den nu när jag ser hur mycke skit de är på många ställen. hålla kommer det verkligen o göra eftersom rosten inte sitter på något bärande eller så direkt ;P dessutom ska de bli en rat racer alltså inte speciellt fint skick på bilen, men ska gå som fan ;P

Citerar buseN;3266193
Mysigt! :D

Du är inte ensam om rostlagning ^^ Håller själv på med en Ascona C GT -88 som sett bättre plåtdagar

hatar rost lagning x)
2:a maj 10Svingen Svingen 25
Turbo på en folka är aldrig fel, akta så att inte bubblan spricker:P
2:a maj 10ciao_i_huet ciao_i_huet 25

Citerar Svingen;3266665
Turbo på en folka är aldrig fel, akta så att inte bubblan spricker:P

risken är rätt så stor att jag rasar motorn så gott som direkt :) men ska ändå total renovera motorn direkt efter jag har fått igång den med turbo ;P
2:a maj 10sofia_4 sofia_4 24
najs med bubbla! :D
3:e maj 10ciao_i_huet ciao_i_huet 25

Citerar sofia_4;3267277
najs med bubbla! :D

ja jag vet :)
9:e maj 10ante__ ante__ 24
har du ingen -64 framvagn över? behöver en
10:e maj 10ciao_i_huet ciao_i_huet 25

Citerar ante__;3275260
har du ingen -64 framvagn över? behöver en

är väll ändå samma fram vagn som sitter på dom flesta 60 tals bubblorna ?:P blocket eller gå in på www.meanbugs.com och kolla säljes trådarna ! ;D