Jens dakota am6 | update! bilder och filmer! 090305 - Laddar...

1. 21:48 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

Jens Dakota AM6 | Update! Bilder och filmer! 090305

Forum Projekt Övriga projekt
  1. Profil
  2. Jens
    Kön: Kille
    Bor: Onsala
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 1:a aug 06
    Tid: 13:51
    Svar: 113
    Visningar: 16502

Jens Dakota AM6 Update! Bilder och filmer! 090305

Tjena! Nu dras ett nytt projekt igång här ute i onsala!

Folket som håller i projektet är: Jens, _S0Ni, och koop. Ägaren av fordonet är jag; Jens.

Projektets layout här på moppenet:
1. Logo/inledning osv.
2. Beskrivning av projektet.
3. Projektplan, setup, och en lista över vad målen med projektet är.
4. Bilder på mopeden och de nya delarna, innan projektet påbörjades.
5. Updates. Senaste updaten längst ner i första inlägget i tråden.

------------------------------------------------------------

Projektet:
En Puch Dakota. Årsmodellen är okänd, men antagligen från tidigt 1970-tal. Mopeden är redan innan detta projekt rätt så ombyggd och går helt okej, men detta projekt skall ta mopeden till helt nya nivåer.

Projektplan (ej ursprunglig, utan ändras då och då) och setup:

x] Minarelli AM6 motor från Rieju RR
-----{ Setup: }
-----{ x] Airsal 48mm 70.5cc }
-----{ x] KRD Reedventil }
-----{ x] Metrakit Thrower (MH RYZ) med ombyggd stinger }
-----{ x] Dell'orto PHVA175 (mainjet: 106) }
-----{ x] Rieju RR luftburk }
-----{ x] Hemmabyggt insug }
-----{ x] 14/38 drevning }
x] Minimalt elsystem. Tändning och dödare.
x] Showa upsidedown framgaffel från Rieju RR
x] Frambroms från Rieju RR
x] Framhjul från Rieju RR
-] Svartlacka i princip hela mopeden
-] Höjda Honda MT50 bakre stötdämpare
-] Honda MT50 sadel

Målen med projektet:

Skapa en helt unik Puch Dakota.
Få den att bli snygg.
Topphastighet på över 100kph med relativt bra acceleration dit.

Pre-project bilder:

UPDATES
(senaste uppdateringen längst ner i första inlägget)

23:20, 1/8-2006:
Kom precis in från garaget. Har plockat av motorn från Dakotan och jämfört de båda motorerna storleksmässigt. Det kommer inte att bli några jättestora problem måste jag glatt rapportera! Jag kommer redan under morgondagen att bygga det första motorfästet, så att motorn hänger i position för att bygga resten av motorfästena.
De enda två riktiga problemen jag sett hittils är att jag måste tillverka ett eget insug (annars kommer inte förgasaren att få plats), och växelspaken måste modifieras en del. Återkommer imorgon!

14:30, 3/8-2006:
Whaho! Motorn är provmonterad! Första motorfästet är halvklart, så motorn hänger faktiskt nu i position! Här kommer lite bilder på hur det ser ut med AM6 i en dakotaram:

Over'n'out för idag!

05:30, 10/8-2006:
Har mekat en hel del idag/ikväll/inatt. Vad som hänt är ungefär detta:

* Slipat och lackat kåpan mellan tank och styrstam osv (mattsvart)
* Slipat ner lacken på tanken, skall lacka den imorgon. (mattsvart)
* Byggt klart det övre motorfästet (sitter som berget)
* Monterat CDI-box och nytt stift (Denso W27FSR-U).
* Kollat skick på kolv och cylinder, och det var förvånansvärt bra.
* Monterat KRD Reedventil
* Monterat nytt bakdrev
* Monterat ny fotbromswire
* Slitit loss resterna av Puch-elsystemet
* Påbörjat renovering & moddning av avgassystemet som skall monteras
* Påbörjat insugsbygget
* Dragit överflödningsslangar

Jag vill även meddela att såfort koop får tummen ur r*ven så kommer det att byggas insug, avgassystem, och motorfästen.
Har under dagen även kommit på att jag kommer behöva sänka mopeden bak för att inte kedjan skall ta i svingaxeln. Har även tänkt ut att jag måste beställa hem lite saker: Kopplingswire, ny kedja, kopplingsarm, och ett 10-taggars framdrev (eftersom det sitter 38 bak så kan det bli lite tungt annars). Får se när det blir av.

Det var väl i princip allt! Återkommer inom kort med bilder på hur det går! Hejs!

16:00, 10/8-2006:
Här kommer lite nya bilder!

Motorn som den kommer att sitta. Här visas även hur förgasaren kommer att bli placerad när insuget är färdigt.

Här är det hemmabyggda motorfästet i helt färdig form. Granngården is the shit ^^ . Även KRD reedventilen syns här.

Slipat ner lacken på tanken. Kommer även att ersätta dakota-dekalerna med specialdesignade sådana.

Helhetsbilder tycker vi alla om . Dock är inte tanken monterad och inte heller sadeln. Men sadeln skall endå lagas eller bytas ut innan den monteras igen.

En till:

Det var väl det. Mer kommer inom kort!

21:30, 10/8-2006:
Mer bilder från idag! Har fått byggt klart avgassystemet nu! :D

Som ni ser har inte koop tummen i r*ven längre!

Insug bygges snarast, sedan blir det provstartning av motorn! :D

Over'n'out!

02:00, 14/8-2006:
Kom precis in från garaget. Fixat lite grejer:

* Provisoriskt monterat kylsystemet.
* Sänkt moppen till originalhöjd. Blev skitful, men det är ett måste tyvärr.
* Fixat massa på det nya insuget, det är halvklart. Skall svetsa ihop det senare idag, efter sovande osv.

Det var väl det. Återkommer med mer info och bilder senare idag! Ha de gött alla sålänge!

16:45, 14/8-2006:
Nu har vi äntligen byggt ett någorlunda fungerande insug och monterat förgasare osv. vilket gjorde att vi kunde teststarta motorn! Resultatet var bättre än väntat, motorn gick skitfint, sånär som på en för hög tomgång (antagligen pga. tjuvluft vid insuget, och för litet mainjet). Men hursomhelst så vet vi nu att motorn funkar och går mycket fint med en skitbra gasrespons. Film på en av uppstarterna finner du här nedan.

Här är en bild på insug/förgasare osv. när det är monterat:

Vad mer som hänt är:

* Beställt kopplingswire.
* Haft sönder motorfästet, måste bygga nytt i tjockare plåt.
* Beställt custom-dekalerna till tanken.

Här är filmen från uppstarten:
http://cpbox.no-ip.biz/HPIM0058.rar
(jag kan dock inte garantera 24/7 uptime, är det någon som kan bidra med server så säg till, min är sönder)

18:30, 18/8-2006:
Har fått hem/tag på lite mer saker som kommer komma till användning.

* Kopplingswire
* Slippapper
* 10T framdrev (415)
* Koniskt luftfilter
* RK Kedja (420)
* Hagmans Svart Värmefärg
* Hagmans Stålplast/Sprayspackel

Och här är en bild på grejerna:

Kommer att lacka drevet svart innan det åker på motorn. Vad som händer mer med mopeden just nu är att jag håller på och bygger ett nytt, starkare motorfäste och planerar resten av motorfästena. Skall även lacka avgassystemet inom kort. Och mer förgasarinställningar pga nytt luftfilter.
Har dock lite annat att göra idag så det dröjer lite innan nästa update.

18:40, 19/10-2006:
Tjaaaaa! Var ett jävla tag sen jag uppdaterade här nu. Anledningen är att min skola och jobb tar upp jävligt mycket tid och jag har alltså inte haft så mycket tid över, och har det fortfarande inte.. Tråkigt värre. Därför har kjag inte heller kunnat spela in någon film på hur den går (även pga kamerastrul), vilket iofs kanske är lika bra, för nu har setupen ändrats lite och det nya är:

* Airsal 48mm (70,5cc)
* Metrakit Thrower (AM6/MH RYZ)
* 14 framdrev

Har dock inte testkört med drevet och avgaset, men däremot har jag testkörrt cylindern en del. Nu reser den ännu lättare på ettan, och även lite lite lite när man lägger i 2an. Dock sjönk toppfarten lite pga röret, därför har det nya inhandlats. Monterar antaglige det senare ikväll. Skall ta och fixa batterier till min kamera också så jag kan ge er lite roligare updates! men nu har ni fått lite info om läget iaf.

Ber så hemskt mycket om ursäkt för alla brutna löften om film osv, men jag hoppas ni förstår mig, och kjag kan lova, DET KOMMER! :)

Uppdaterar så fort jag tagit lite mer bilder! (har nu fixat igång resten av bilderna igen efter att silentwhisper hackades.. flyttade dem till min server här hemma igen. Krånglar det igen, så kontakta mig SNARAST. Jag är inte inne här så ofta och kollar till det).

Over'n'out!

-----------------------------------------------

UPDATE! 01:55, 09/03-2007:
Tjenare! har byggt lite på hojen idag efter ett jävla långt uppehåll.. Har haft den som brukshoj, men har nu en annan för det ändamålet så nu kan jag bygga på dakotan igen. Vad som hänt under kvällen är:

* Nytt/ombyggt/färdigbyggt avgassystem
* Börjat bygga bättre insug á la 24mm

Har även lite funderinar kring vilken förgasare jag skall välja? Vad säger ni? Stage6/Keihin PWK R/T 24mm eller en Stage6/Mikuni TM24? Några kända problem med dem?

Här kommer lite bilder på nya röret och så:

Kortade stingern lite idag. Detta är det som försvann av den:

Koop punktsvetsar "nya" stingern:

Punktat:

Någorlunda borstat, slipat och tvättat:

Lackprocedur:

Och här var det monterat. Saknar bara ett bakre fäste.

Så fort moppen funkar igen så kommer det en film. Och denna gången kommer den verkligen.

Det var väl allt för ikväll. Ge mig lite positiv feedback nu, det behöver jag!

--------------------------------------

UPDATE! 00:50, 12/03-2007:
Tjena igen. Har idag provmonterat den nya framgaffeln och upptäckt att det inte behövs särskilt mycket modifiering för att den skall passa. Är smått överlycklig för det, för det kommer verkligen bli av :D

Kan även meddela att insuget i princip är färdigt för dell'ortoförgasare nu. Kommer att modifieras lite sen när nya förgasaren kommer. (Som förövrigt kommer att bli en Stage6/Mikuni TM24 istället för en PWK pga. mindre anslutningsdiameter på TM24an, har lite ont om plats)

Här kommer lite smakprov på hur den kommer se ut med ny gaffel och hjul. Notera att den kommer att höjas bak med givetvis.

Allt för idag. Tack och hej kebabsallad..

UPDATE! 23:00, 13/03-2007:
Jag och _S0Ni har ikväll monterat klart framgaffeln. Har även monterat Rieju RR frambroms och satt tillbaka styret och dragit om lite vajrar. Imorgon blir det en liten testrun med hojen antagligen, alternativt på torsdag, hoppas då att kunna filma lite med. Här kommer nya asfeta bilder på hur den står i nuläget :D

Mer imorgon! kebab!

UPDATE! 13:45, 28/01-2008:
Hej folk. Gått ett bra tag nu, och det går inte fort fram med projektet. Kan meddela nu att insuget svetsas idag eller imorgon, och efter det borde det bli en testrun med film, eftersom jag även idag har beställt och köpt lite andra grejer:

* Tändhatt (Random. Hade ingen alls)
* Denso W27ESR tändstift
* Motul Scooterpower 2T olja
* 420 kedja, RK
* Manuell choke (beställd, startuning)
* Chokefäste PHVA/PHVB (beställd, duells)

Meddelar även att en Senda SM Xtreme 04 framskärm är monterad (svart). Uppdaterade även designen i början av tråden lite, för en enklare översikt, och rättade till lite information där. Återkommer så fort motorn är uppstartad igen! Hoppas ni inte har tröttnat på att vänta :O

//J

UPDATE! 21:55, 03/02-2008:
It's alive! Kom precis in från en första testrun. Går som fan, men behöver bestyckas om en del (alternativt behövs en större förgasare). För att göra er lite glada så har jag dessutom lagt upp en film;

http://cpbox.no-ip.biz/media/Uppstart%20Dakota%203feb%202008.3gp

Ursäkta den extremt dåliga kvaliteten, både när det gäller ljud och bild. Filmat med mobilen. Bättre kommer givetvis!

Over and out! //J

UPDATE! 03:03, 29/06-2008:

Två till bilder och ännu en mobilkamera-film.

http://192.168.0.97/pics/dakota/080314/MOV00152.3GP

//J

UPDATE! 13:23, 05/03-2009:
Tjenare! Var ett jävla tag sedan sist. Som vanligt så sviktar motivationen, ekonomin brister, och andra projekt tar upp min tid. Men nu har detta äntligen börjat rulla igen!

Jag och TeedasT/T-Spoon, för er som kommer ihåg honom från den gamla goda MNF-tiden, började i förrgår med att montera ihop dakotan igen.

Dagen innan detta lackade jag ramen svart, så nu är det bara tanken och svingen kvar som skall lackas. Sen funderar jag på att lacka gaffelbenen svarta med. Vad tror ni om det?

Här kommer ett par bilder från ihopbyggandet (notera att jag inte orkat tvätta motor, avgas osv sen sist hojen rullade, så vissa saker ser nog lite skabbiga ut):

Och såhär blev det denna gången.

Har fortfarande inte fått tag på någon lämplig sadel att använda, därför finns det ingen monterad nu. Skall även bygga en bra luftburk och lite annat. Och som ni ser sitter fortfarande de låga dakota-bakdämparna på tyvärr. Men men, det kommer med tiden.

Även 2st korta/värdelösa filmer. Filmat med mobilen. Som ni ser går den inte riktigt bra. Detta beror på gammal bensin, för mycket olja, och felinställd förgasare. Ska försöka fixa det så snabbt som möjligt och spela in en riktig film. Notera den fina kudden vi använde som sadel :)

http://cpbox.no-ip.biz/pics/dakota/090305/MOV02666.MP4
http://cpbox.no-ip.biz/pics/dakota/090305/MOV02667.MP4

Notera hur grymt dum hojen ser ut när den är så låg där bak :)

Sorry om det går långsamt att tanka från min server, har lite annat som står och uploadar ;):)

Hoppas på lite positiv respons nu trots att det tagit sån lång tid med detta projekt!

Ha de gött! //J

Tips, frågor, ideér eller konstruktiv kritik? Posta dina tankar i tråden!

Tack för oss, hoppas ni kan ge lite positiv feedback nu! Updates kommer inom kort! Tja!
7:e mar 09aXLe besvarar Jens Dakota AM6  Update! Bilder och filmer! 090305 aXLe 19

Svar: Jens Dakota AM6 Update! Bilder och filmer! 090305

Inte vacker, dock cool! :D
8:e mar 09No Fear besvarar Jens Dakota AM6  Update! Bilder och filmer! 090305 No Fear 19

jävligt fräckt bygge ;) GL
8:e mar 09Jens besvarar Jens Dakota AM6  Update! Bilder och filmer! 090305 Jens 24

Haha tackar! :) Jovisst ser den ut som fan. Men den är cool och kul att åka runt på :)

EDIT: Förresten, jag har lite funderingar.. Var tror ni om ett Rieju SM-framhjul, och ett Derbi SM-bakhjul? på så vis får man ju bort bakåtlutet lite, och får möjlighet att montera ett större bakdrev, vilket gör att jag kan höja den ytterligare där bak. Det kan väl aldrig bli fel? =)
9:e mar 09weddy570 besvarar Jens Dakota AM6  Update! Bilder och filmer! 090305 weddy570

Nice ser roligt ut som ett roligt projekt :D
9:e mar 09The_Svensson besvarar Jens Dakota AM6  Update! Bilder och filmer! 090305 The_Svensson 21

Tycker du skulle haft kvar puch gaffeln på, men annars fet som satan :D
10:e mar 09Natte besvarar Jens Dakota AM6  Update! Bilder och filmer! 090305 Natte 18

Grymmt häftigt projekt :D
14:e mar 09Dakken besvarar Jens Dakota AM6  Update! Bilder och filmer! 090305 Dakken

woooow sjukt coool !!:D
15:e mar 09Jens besvarar Jens Dakota AM6  Update! Bilder och filmer! 090305 Jens 24

Citerar The_Svensson;2552572
Tycker du skulle haft kvar puch gaffeln på, men annars fet som satan :D

Haha tackar! Jag var dock tyvärr tvungen att byta bort puchgaffeln av flera anledningar.. Dels så kom AM6an lite för nära marken med puchgaffeln/hjulet.. och sen så duger inte dakotans originaltrumbromsar överhuvudtaget när man börjar komma över 50-60km/h. Detta gjorde att jag satte på riejugaffeln, med broms och allt. Nu kan jag lugnt och fint bromsa ner från en bit över 100km/h utan problem. Känns ganska skönt.

Förresten folk! =) Har fått uppgift om att jag varit uppe i ungefär 105km/h på femmans växel, av 6 (för er som inte vet hur många växlar en am6 har ^^). Har inte haft varken raka eller väder för att testa 6an.