|linusm's zündapp converted jawa 210|[update 30/10-09 avgörande fråga!] - Laddar...

1. 22:28 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

|LinusM's Zündapp Converted Jawa 210|[Update 30/10-09 A...

Forum Projekt Veteran
  1. Profil
  2. LinusM
    Kön: Kille
    Bor: Finspång
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 6:e jul 08
    Tid: 00:21
    Svar: 174
    Visningar: 13029

LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210 Update 30 10-09 Avgörande fråga!

Mål:

sveriges snyggaste jawa 210

toppa original mätaren (80km/h)

Motor:

24mm stage6 PWK
avstämt avgasrör

70cc athena superterm
superterm turbo topplock
zundapp 3 vxl motor
ngk racing tändstift
racing tänkabel+hatt
Stage6 rött luftfilter

Utseende/säkerhet

ta bort fula saker som tank,pakethållare mm
ebr framgaffel
svetsa egen tank i plåt
ramförstärkning
vee rubber däck
nytt styre
lacka fälgar+nav svart
lacka hela moppen i nån sorts metallic färg
mt bakfälg
spackla alla svetsfogar
röda "spikes" ventilhattar
snabbgashandtag
svarta handtag

Om projektet:
Projektet började med att jag ville ha någon moped att meka med tills jag fyller 15. (är 14 nu) jag hadde tänkt mig någon sorts tramp moppe så jag gick in på blocket o började leta men hittade inte någon rimlig. fast när pappa fick reda på mina planer så sa han att våra grannar har en gammal tramp moppe, så jag gick över till dom och kollade på den, det var en jawa 210 i ganska bra skick...OCH JAG FICK DEN !

Äldre Updates

portningen... kanske borde bredda lite till :D

fräs-planade topplocket:)

EBR-gaffeln

på måndag ska jag fortsätta arbeta med tanken på pappas jobb, kommer troligtvis en update då också :)

UPDATE 07/07

Idag har jag varit på pappas jobb och svetsat klart ena änden på tanken. blev rätt bra men det blev mer lutning i änden än planerat vilket gör att den blir ganska original/ful. med efter att vi svetsat dit tanken på ramen ska jag fogskumma och spackla så då blir det förhoppningsvis snyggare.

imorgon kan det komma en till update då vi ska svetsa andra änden på tanken. :)

skriftlig update:
tjena :) jag har hittat en motor nu och den kommer troligtvis någon gång nästa vecka. det är en 3 växlad zundapp motor som jag ska sätta dit en 70cc cylinder,20mm dellorto, avstämt avgasrör och 15 framdrev på. :happy: idag har jag också svetsat ramförstärkningen, det blev skit bra ! :) bilder kommer nog när jag fått motorn och lite sånt :)

UPDATE 29/7
tjena, nu har äntligen zundapp motorn kommit! det var ett jävla krångel med bussgods-frakten, tex att dom på bussgods strök Lotorp och skrev Löttorp på paketet så det skickades till löttorp i öland:mad: men nu är det här iaf :)

jag tycker att den är rätt fin med tanke på att jag bara fick ge 1500 kr för den:happy:
men tycker ni att jag ska lacka den i silver eller att jag ska polera den ?

i veckan ska jag troligvis beställa en jefflla massa delar ifrån tyskland :)

mini update 04/08
tjena:) igår kväll höll jag på att leta massor efter en cylinder, fast den här gången var jag ute efter en Athena 70cc superterm. Det fanns en billig på addemoto.se så idag drog jag väg en beställning dit :happy: den innehöll:
athena 70cc superterm
topplock superterm turbo
20mm insug
4 muttrar till pinnbultarna

i veckan får jag kanske en mt5 bakfälg som jag ska köpa av en på forumet(kmr ej ihåg namn?) och så ska jag kanske beställa delar från mopshop och jktools :happy:

STOR UPDATE 08/22
tjena, nu har rätt mycket hänt så här kommer en update! Har både fått hem nya delar och gjort saker på moppen :)

Nya Delar Som Har Kommit:

Athena Supertherm Cylindern+athena supertherm topplocket

Snabbgadhandtag+Wire+Handtag :)

Stage6 carbon ljuddämpare till avstämda avgasröret som ska byggas snart:)

NGK Racing tändkabel+tändhatt

Saker Som Har Gjorts:

Ramförstärkningen, blev riktigt snyggt tycker jag:)

Motorn bara förgasare och toppracingvevparti som fattas. PM om ni har!

Ramen och motorn:)

Och till sist en helhetsbild :)

update kommer när jag fått hem delar och så jag kan svetsa klart ramen =)
då ska det fogskummas, spacklas o lackas ! :)

UPDATE 09/08
tjena :) idag kom mt-bakfälgen så nu kan jag börja svetsa motorfästen. fast jag har ett problem, motorn kommer väldigt långt fram på ramen så jag kan inte använda gamla motorfästet. och så kommer växel spaken komma rätt så långt ifrån sadeln så det är inte säkert att mina ben kommer nå fram så bra. kolla bilden ovan! någon som har nån ide på hur jag kan göra för att flytta bak motorn någa decimeter ? :) aja här kommer en dålig bild på fälgen iaf:

smutsig men fin annars!

update kommer nog på söndag om jag svetsat motorfästen o lite sånt:)

UPDATE 09/15
tjaa, meningen var att jag skulle hinna med att fixa motorfästen igår på pappas jobb, trodde inte att det skulle ta så lång tid att få på hjulen men det tog en jävla tid så det blev inga motorfästen så dom fräser vi fram i helgen. anledningen till att det tog sån tid att modda på hjulen var att svingen var ca 7cm för smal och att framhjulet inte passa på nya EBR gaffeln. lösningarna till det kommer i nästa update, här kommer lite bilder iaf:)

det var allt, uppdate kommer nästa vecka :happy:

UPDATE 10/06
Tjaa, var ett tag sen update och jag har ännu inte fixat motorfästen, men idag kom ett paket ifrån anden91@mnf :)

i paketet:
Stage6 PWK 24mm
Stage6 luftfilter
20 munstycken, 100-148
gaswire
snabbgashandtag
gaswire
handtag
insugs delar mm..

allt för 500kr !

Bilder:

stort tack till anden91@mnf för att jag fick grejorna så billigt och att det inte blev något krångel alls med frakt eller liknande :happy:

Det var allt för denna gång, update kommer inom kort!

UPDATE 27/10
Tjaa, nu är äntligen motorfästet klart efter ca 2 timmar i fräsen! det är bara lite kvar o göra som att korta av toppen ca 5 centimeter då det blev lite för högt som ni kanske ser på bilderna :happy:
Här är bilder iaf:

mellan dom 2 översta bultarna och dom näst översta bultarna ska det kapas :)

Fästet är gjort av 2 järnhalvor som är ihop bultade, det är bara en sida som ska bli fastsvetsad på ramen, den andra ska man kunna ta bort när man ska ta bort motorn.

Inga muttrar på andra halvan av fästet? :huh:
det är för att hålen på andra halvan är gängade så muttrar behövs ej.

Jag har även varit på biltema i helgen, köpte kedja och material till att forma tanken som jag vill ha den dock hade dom inte finspackel.
bild på allt jag köpte:

Update kommer när det kommer:happy:

UPDATE 22/12
Hallå! :)
nästan 2 månader sen senaste update nu :huh: iaf, motorn är nu klyvd och nya skf C3 lager sitter på vevpartiet. Allt såg jätte bra ut i moton och inget fattades.
Innan jag plockar ihop motorn måste jag beställa nya packpoxar, det gör jag nog någon gång i veckan så att jag kan plocka ihop motorn och svetsa fast motorfästet på ramen.
Bilder på den klyvna motorn:

Idag var jag på pappas jobb för att lära mig svetsa, det gick rätt snabbt att få in snitsen så jag fick tid över att svetsa nya svingen:happy: den är 1-2 dm längre än original svingen samt grövre och hållbarare,
Bild:

Jag hade tur som hittade 2 böjda rör snuttar i skrotet pappa hade på jobbet så jag svetsade ihop dom så att det blev en fin böj längst ner på svingen:) nu ska jag kapa bort original svingen och svetsa dit den här, sedan ska jag svetsa fast plattjärn eller liknande på svingens toppar och borra hål i den som hjul pinnbulten ska gå igenom. Tror utseendet kommer förändras ganska mycket med längre sving:happy:

Hehe, här är då min nya idé :) vet att storleken på förgasaren är mongo och att det är fel lutning på den och att den ska närmare ramen, men iaf:
Jag tänkte om man kunde borra ett hål i ramen med samma ytterdiameter som insugsröret så att jag kan sätta förgasaren på andra sidan av ramen, skulle se rätt coolt ut tror jag:)
men nu vill jag höra vad ni tycker om idéen ?

UPDATE 09/09
Hallå!:D
Orkar inte göra en så lång och välskriven update nu, men mycket bilder blir det!
Nu har jag iaf svetsat fast svingen där den gamla satt och svetsat fast plattjärn där hjulbulten ska sitta. Har även svetsat klart fästena för dämparna och kapat sadelrör+anslutningen till röret som sitter på ramen(alltså sänkt sadeln)
Bilder:

UPDATE 23/01

Egentligen har inget hänt här riktigt, har bara byggt en "ställning" att hålla upp moppen med så den inte ramlar och lagt på tank och förgasare provisoriskt för att se lite slutresultat, undrar också om nån av er som kan mycket om moddning tror att jag kan få till det snyggt med tanken med hjälp utav fogskum, glasfiber och spackel? Säg gärna till om ni ser att något inte ser ut som det ska eller om ni har idéer!
Bilder:

Jag ska beställa saker snart som nålager, packboxar, däck osv. när det är hemma kan jag plocka ihop hela motorn och då kommer det gå undan för då finns det mycket att göra! :) men somsagt, kommentera era idéer, det behövs nu! :)

UPDATE 23/03
Tjaa, nu har jag äntligen beställt delarna ifrån mop-shop. Motorn har nya packboxar och är nu ihop satt. :)

Artikel
------------------------------------------------------

Schlauch

Reifen Vee Rubber VRM 099

Zündkerze NGK "Racing"
B8EVX

Reifen Vee Rubber VRM 011F

Ventilkäppchen-Set "Spike"

Mutter Ritzel

Kettenrad 42 Zähne

Downhill-Lenker Alu
TNT "Off Road"

---------------------------------------------------- --

Som ni ser har jag även skaffat nållager nu så det enda jag behöver göra innan start är att putsa upp insidan på vevstakens "lilla hål" och svetsa ett rör :)

Update 10/04
Hallå!
Nu är motorfästet kapat och urfräst,jag tror vi fick ner vikten från 10kg till ca 3kg.
Fästet är även fastsvetsat på ramen så nu kan jag börja med röret, bakbroms, fotpinnar mm!
Målet är att hinna klart med ramen innan den 27 april då jag ska praoa hos en lackerare och kanske får lacka moppen billigt! :)
Updates kommer nog ganska tätt framöver och jag ska försöka skaffa en riktig kamera så inte bilderna blir så kassa.

Kommentera gärna!

Stor update 20/04
Hej!
Nu har jag fått hem alla delar ifrån tyskland, Bilder:

Som ni ser finns det inte någon slang i framdäcket. Den råkade gå sönder när däcket skulle krängas på.

Blev inte så mycket text, men ska på träning nu. skriver mer när jag kommer hem. :)

EDIT: Sådär nu är jag hemma.
Pappa ska troligtvis fräsa/svara fram någon sorts höjning till styret då jag inte vill sitta alltför hukad.
Kedjan är även för kort så jag kommer antingen få köpa en ny eller kapa svingen. Blir nog Att köpa ny då svingen blir väldigt mycket kortare om jag måste kapa.
Som ni kan se på motorfästet är det väldigt avkapat. Och på bild nr.3 kan man se ett hål i ett utav motorfäst-halvorna. Det är urfräst för att få ner vikten på fästet som vägde nästan 10kg innan. (nu väger det 3-4kg)
Det som är kvar att göra innan lackering är att fixa fotbroms, fotpinnar och svetsa fast samt fogskumma tanken. Funderar även på en ny sadel. Tips på någon snygg sadel som skulle passa?
Behöver även Tips till hur jag ska bygga fotbromsen.

Länge sen jag fick kommentarer nu, KOMENTERA :)

UPDATE 03/05
Jag praoade på finspångs billackering mån-tors och jag fick jobba lite med moppen där. Så nu är tanken färdig moddad!
Jag är grymt nöjd, trodde aldrig att jag skulle lyckas få det så bra.
Bilder:

Det ska bara finspacklas lite mer, men det fixar jag när jag ska förbereda hela moppen för lack.
Nästa nu är att svetsa bakbroms, fotpinnar, fräsa främre fäste och svetsa fast på ramen. Sen är det lack!

UPDATE 30/10-09

Var ett tag sen nu. Jag har funderat på att lägga ner projektet helt då jag troligtvis inte kommer få köra med den på gata.
Till frågan, hur mycket kan jag dreva ner moppen utan att den varvar för mycket?
Är runt 70km/h max hastighet möjligt med den setupen jag har?

MVH

6:e jul 08LinusM besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! LinusM 18

Svar: LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210 Update 30 10-09 Avgörande fråga!

Kommentera !
6:e jul 08dappe_89 besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! dappe_89 20

Satans, lycka till nudå :D
6:e jul 08Brodde besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! Brodde 20

när man tar bort tanken på en 210 så tycker jag att man förstör halva utséendet. Men men, lycka till! :)
6:e jul 08LinusM besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! LinusM 18

Citerar Brodde;1976898
när man tar bort tanken på en 210 så tycker jag att man förstör halva utséendet. Men men, lycka till! :)

joo men jag ska svetsa en tank o sätta på samma ställe som original tanken sitter på, inte bara bygga om en plåt burk o sätta ditt :happy: så utseendet blir bara bättre :)
6:e jul 08Casal besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! Casal 21

Rätt intressant, ang cylinderbyte så får du leta upp vilka mopeder som har samma pinnbultsmönster till att börja med, sedan får du kika på slaglängd.

Lycka till!

Citerar Casal;1977922
Rätt intressant, ang cylinderbyte så får du leta upp vilka mopeder som har samma pinnbultsmönster till att börja med, sedan får du kika på slaglängd.

Lycka till!

okej... jag har för mig att fs1 cylinder borde funka. men det ska jag kolla upp ^, tack så mycket ! :)
24:e jul 08LinusM besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! LinusM 18

update! :happy:
24:e jul 08Pontus G besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! Pontus G 20

Ska du ha zündapp cylinder på den där motorn eller byter du?

Ifall du har kvar den på den där motorn tvivlar jag på kylningen!
24:e jul 08LinusM besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! LinusM 18

Citerar Pontus G;2031380
Ska du ha zündapp cylinder på den där motorn eller byter du?

Ifall du har kvar den på den där motorn tvivlar jag på kylningen!

nej det ska jag inte, jag hadde tänkt göra det till en början men det skulle vara mycket lättare att köpa en zundapp motor istället, så nu är det påväg en 3 växlad zundapp motor till mig, den kommer troligtvis på måndag nästa vecka :)

Edit: läs längst ner i projektet, där står hur jag ska göra med motor
24:e jul 08bob_skill besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! bob_skill 21

ser bra ut, grymt med en dappe-motor på :D
24:e jul 08Snowgubben^ besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! Snowgubben^ 18

i vilket hörn är det sveriges snyggaste?:hmm:

Aja lycka till iaf:D Verkar najjs med en jawa med Zündapp motor :)
24:e jul 08Pontus G besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! Pontus G 20

Citerar linusm;2031401
nej det ska jag inte, jag hadde tänkt göra det till en början men det skulle vara mycket lättare att köpa en zundapp motor istället, så nu är det påväg en 3 växlad zundapp motor till mig, den kommer troligtvis på måndag nästa vecka :)

Edit: läs längst ner i projektet, där står hur jag ska göra med motor

okej tack, fin tanke :happy:

Citerar Snowgubben^;2031935
i vilket hörn är det sveriges snyggaste?:hmm:

Aja lycka till iaf:D Verkar najjs med en jawa med Zündapp motor :)

den är ju inte klar än, ett mål är att den ska bli sveriges snyggaste, synd är bara att det enda jag ska ha kvar från original är ram och fälgar och en liten bit utav bak stänkan, så jag vet inte om man kan kalla den en jawa 210 efteråt ^^ men snygg, det kan jag lova att den blir ! :)

snowgubben:

jag är ju inte klar än, men ett mål är att den ska bli sveriges snyggaste, synd bara att det enda från original moppen kommer att bli ramen,fälgarna och en bit utav bakstänkan så jag vet inte om man kan kalla den en jawa 210 sen när den är klar :happy:

pontus:

väldigt fin tanke
25:e jul 08Snowgubben^ besvarar  LinusM s Z ndapp Converted Jawa 210  Update 30 10-09 Avgörande fråga! Snowgubben^ 18

snowgubben:

jag är ju inte klar än, men ett mål är att den ska bli sveriges snyggaste, synd bara att det enda från original moppen kommer att bli ramen,fälgarna och en bit utav bakstänkan så jag vet inte om man kan kalla den en jawa 210 sen när den är klar :happy:

pontus:

väldigt fin tanke jaha.. Men då kan du ju skriva Sveriges blivande snyggaste jawa210 så slipper du lura alla på MNF.