Mr chopper's unika "compact 4-stroke monster"/musse mamba 75a [update: 2010-01-31] - Laddar...

  1. 19:55 razorsharp meddelar Uppdatering pågår
Login

MR CHOPPER'S Unika "COMPACT 4-Stroke MONSTER"...

Forum Projekt Veteran
  1. Profil
  2. MR CHOPPER
    Kön: Kille
    Bor: Kalmar
  3. Inlägg: 0
    Fordon: 0
    Guider: 999
    Projekt: 0
    Bilder: 0
  4. Lägg till vänSkicka meddelande
  5. Datum: 26:e okt 09
    Tid: 20:38
    Svar: 29
    Visningar: 2430

MR CHOPPER S Unika " COMPACT 4-Stroke MONSTER" Musse Mamba 75a UPDATE 2010-01-31







Dags för att slänga upp ett projekt. Efter nästan ett helt år som mer eller mindre inaktiv, 4st upplaggda projekttrådar som aldrig blivit färdiga. Alldeles för mycket pengar som gått till ingenting alls, och efter att ha hunnit bygga 3st 100% custom moppar som aldrig kommit upp som bilder här på MNF kommer nu äntligen ett projekt som ser ut att gå i hamn.

Ni som tänker att UURK inte ännu en moppe med femtielva monsterdekaler och lite svart färg som bakgrund. Ni har väldigt fel!

Idé/Inspiration:




Teckningen som jag gjorde när jag var uttråkad i sommras satte igång detta galna påhitt.

Hur många gånger har man inte suttit och dregglat över byggen som till exempel Suriouz Ciao, Casals upp & ner vända eller Overboost's Gula och AM6 försedda Compact.

Jag är en av dom som suttit och som sagt dregglat över byggen som dessa. En annan anledning är dessutom att "hjälpa" upp just ryktet som hängt efter Compacten sedan dess produktionsstart i början av 70talet "Löjlig liten tjejmoppe".

Hur hjälper man då upp något sånthär? Mitt recept är helgjutna aluminiumhjul ifrån inget mindre än en Harley Davidsson Sportster 883 årsmodell 2004. Förutom dessa giganthjul med 16tum bak och 19tum fram mot originalets 15tum, så är gaffeln en produkt från samma företag. Svingen är ett kratigt hemmabygge i 30*30mm fyrkantsrör byggt på frihand. Och motor en ruggigt bottenstark 4-takts motor. Kubikantalet är ännu inte bestämt, kan bli allt mellan 50 till 140cc

För att ytterligare höjja ryktet kommer hojjen lackas i dom klassiska Hot Rod färgerna Svart, Röd och Vit alla i matt finish

Samtidigt som detta ryktet ska hjälpas upp är det vanligt vinnaranda som ligger bakom. DET SKA GÅ! Och även är det till för att bräcka alla åkare av standard Compacter, vilket 2 goda kompisar gör.

Så medans ReXXy bygger sleeper, Så tänker jag visa hur jag bygger allt annat än en sleeper.

Att göra lista.

Kapa bort original motorstolpe
Ta bort spackel
Bygga ny motorstolpe i 4mm tjockt stål
Bygga ny sving
Bygga stötdämparfästen
Bygga fästen till bromsoken
Byta styrhuvudet
Bygga lampfästen
Koppla nytt elsystem
Lackera i Rat Rod färger
Pinstripa ramen

09-10-26.

Första inlägget och då det mesta som jag har bilder att visa om här redan står omnämt så blir det inte mycket text.




Här syns alla delar som blivit förpassade till "inget jag ska använda högen"




Snabbt uppförd "Mock Up" för att se vad jag har gett mig in på.




Ramen hade blivit rensad från onödiga grejjer samt att allt spackel som legat emot tanken hade blivit bortknackat med luftdriven huggmejsel. Är på bilden på väg in till hojklubben där en vän ska hjälpa mig att svetsa samman allting så fort motorstolpen blir färdig.




Uppe i ramjiggen för att inget ska bli snett. På golvet syns vad som brukar konstrueras i denna jigg. Jepp en ram med motorfästen för en Harley motor och hjul.




Motorfästena mallas och måttas innan dom......




Skärs ut ur en 4mm tjock stålbit. Till detta används en vanlig gammal skärbrännare.




Waterjet cutters are for PUSSYS




Smält metallslag ifrån skärningen, någon som vill känna efter hur varmt det är?




Motorstolpen under uppbyggnad, en 110cc halvautomat används som mall.








En hälsning till skoteråkarna med Oversize kit, Beat me if you can. Detta är vänster framskiva på plats, om allting blir som tänkt ska jag åka med dubbla. Och blir saker och ting riktigt bra så hammnar en likadan skiva på bakhjulet




Hemmabyggda svingen som hamnar på moppen. Bör nog stå pall för en 4takts kinapuff, även om den når 140cc.




Sving + Motorstolpen ihopsvetsade. Funderar nu på om det ska bli dubbla dämpare i centralplacering, en monodämpare eller som på originalcompacten en på vardera sida.




Bakdrevet är byggt av ett Yamaha FS1drev och centrumet ifrån en bromsskiva.




Lite bultar för att hålla drev och bromsskivor på plats. Plus en bakaxel så jag kan provmontera. Bakaxeln håller för en moped massiva 19mm




Fixat bakhjulets fästöron. Inte snyggast men ger litegranna compactkänsla




Min 120cc utrustade Pagsta i bakgrunden, som synes är det inte mycket som kommer fortsätta vara compact till längden iallafall. Framhjulet är placerat på gissning på bilden men är nog rättså nära sin slutliga montering. Så får nog döpa om moppen när den är klar.



I onsdags förra veckan kom lite blandade delar hem. Har inte hunnit uppdatera då jag på onsdagkvällen åkte till helsingborg. Var över i Helsingör på torsdagen/slaggade i Jämjö, och spenderat hela helgen i Nybro.

Men men, bättre sent en aldrig. Grejjerna är köpta hos mopedfantasterna, ser bra ut och verkar vara mycket fin kvalle på dom.

Dessutom funderar jag på om Rat Rod färgtema verkligen kommer se bra ut, när jag lagt ner så mycket jobb på allt annat känns det som om det inte kommer att duga. Jag har alltid varit svag för limegrönt, men det verkar vara svårt att få det snyggt. Någon som har ett tips eller idé på färg att måla den i? Ska dock notera att gult är uteslutet eftersom Overboost redan har det på sin Compact.

Pics:




Tomten kom på besök tidigt iår?




Vita dekaler, detta ställer kravet på färgen att det måste vara snyggt med vit text ovanpå den.




Mera dekaler, den gula satt original på compacterna men saknas på i princip varenda en som i övrigt är topprenoverad.




Kjedjelås och luftningsskruv av M6 modell, original luftningsskruv är med M5 gånga men min gänga i ramen är utsliten, då gängar man enkelt upp till M6 och ser glad ut.




Handtag och ett 12volts signalhorn kan ju vara bra att ha.







Sprillans ny sadel. ingen rostig stomme eller sprucken klädsel, men endån så lär den kläs om med långhårigt ludd eller liknande.




Ny bensinkran, i mopedfantasternas lista var den markerda som "högkvalite", låt oss se om det stämmer?




Nytt tanklock då det inte satt något på ramen när jag köpte den, och dessutom så är det som jag satte dit tillfälligt fullkomligt värdelöst.

09-11-04: UPDATE

Skriftligt får ni nöja er med.

Farbrorn med blå lustig hatt och vit hjälm där hakskyddet följer med visiret upp blev jag stannad av idag. Pagstan var fordonet som nu står i beslag i polisens garage. Vet inte hur det blir med detta projekt nu.

09-11-05: UPDATE igen.
Ytterligare en skriftlig.

Pagstan står som sagt i förvar och jag får inte ut den dom närmsta 2veckorna. från igår så har jag 4veckor på mig att reg besikta den och få den godkänd. Vilket jag inte har tid eller ork med. Den som vill ha min Pagsta till ett bra pris där originalmotorn medföljer (om inte polisen lägger beslag på 120cc maskinen så följer den med också) kan skicka mig ett bud via PM. Hojjen går till den som har lagt högst bud den dagen jag fått ut den ifrån polishuset. Låter det spännande?

För dom som skiter i Pagstan så har jag letat upp en Mamba ifrån 75 som jag förmodligen åker och hämtar/köper i helgen. Så en Mamba som inte lär bli orörd:hmm::happy: och en monster Compact blir vad jag har att åka med till sommaren.

Har snackat med svetsaren som ska svetsa ihop Compactens Tankrör med den nya motorstolpen och han är på västkusten och kommer hem om 14dagar. Då blir det ihopsvetsning på direkten :naughty:.

Tack vare mamban så kanske detta kommer bli ett dubbelprojekt. För ett tag sedan skaffade jag mig en gaffel och en sving ifrån Silverstone GY50 gaffeln skulle ha använts på Pagstan men nu lär den hamna på Mamban istället :lol:.

09-12-22: ÄNTLIGEN EN UPDATE!!

Tänkte att jag ska ge er en uppdatering på hur det går, åtminstone så projektet inte fortsätter trilla bakåt i historiken.

Gör nu om detta projekt till ett dubbelprojekt så jag kan hålla det igång.

Compacten är fortfarande inte ihopsvetsad. Pagstan står fortfarande i Polisens varma garage, men Mamban däremot som jag skrev om i förra updaten går som bruksmaskin med lite moddning.

Det positiva med Compacten är dock att jag har fått ett halvt löfte ifrån svetsaren om att få den ihopsvetsad i mellandagarna eller första veckan 2010

Setupen på Mamban är:

cylinder: Standard med trattslipat insug
Kolv: 5mm jackad
Avgas: Överliggande krök nerkortad 150mm+Hobbex Ljuddämpare
Insug: Standard 10mm
Förgasare: Standard Bing 10mm med 58munstycke
Drev: 2kuggar extra framme (12), original bak (36)

Ram:
Framgaffel: Silverstone Gy50
Däck: Golden boy grovnabb bak och Speed landsvägsdäck fram
Stötdämpare: Från okänd MC/moppe. 50mm längre än standard.
Styre: änsålänge Mamba original
Lyse: Originalgrejjor




Detta är den något dystra syn jag pungade ut 1000 surt förvärvade kronor för.




Ca 12timmar hann passera innan jag lyckades montera min uppsättning med dubbla Delto ljuddämpare.




Bytte sotningssats och passade på att slipa insuget.




Upptäckte att cylindern inte var särskilt frisk OOOPS:wacko:




Kolven som satt i jackades och cylindern fick vara, medans jag letade runt efter en ny.




GY50 gaffeln monterades hemma i källaren med bara basverktyg tillgängliga. Inte ens en borrmaskin användes.




Ser ganska mongolidt ut.




Efter en brottningsmatch med originalframhjulet så lyckades jag montera det i gaffeln. Ser redan enormt mycket bättre ut.




Stor skillnad. Nya stötdämparna hittade på plats också så man slapp sitta konstant bakåtlutad.




Moppen fick sig en välbehövd tvätt efter några dagar utan framskärm.




Nya kröken kom hem och dubbeldämparna skars isär och ersattes av en ensam. Med vilken moppen gick som en tunna skit.




Nya däck köptes ifrån ettans mopeder, fick fyra lager med däckpenna innan dom monterades på......




Dom nylackade fälgarna som hade fått nya fälgband, och så blev det nya slangar också.




Framskärmen moddades på plats, slickad mot hjulet. Samtidigt monterades navborstar både fram och bak. Som jag ska ta bort nu.




Svetsade fast ett drag på pakethållaren och lackade den med samma färg som fälgarna.




Han såg en aning stympad ut medans fälgarna lackades.




Nya hjullagerkulor monterades när hjulet ändån var avplockat.




Kan det vara ett tydligare budskap på en sadel. Däckpennan funkar bevisligen på en gammal sadelklädsel.




Blev lite skrift på sadelns bakdel också.

I dagsläget ser det ut såhär:




Som synes på "dimman" så dricker den växellådsolja, dessutom har den ett kraftigt vinande i något växellådslager som gör att jag blir tvungen att spräcka motorn.



Nu är äntligen jul och nyårsstök förbi och jag tar och fixxar er en update om vad som händer.

Som jag skrivit ovanför så dricker mamban växellådsolja, och något lager har överhettats pga oljebrist, det får motorn att låta fruktansvärt illa. En blandning mellan hjullastare och jetturbin. Tänkte först att jag får klyva motorn och byta ut grejjerna. Men har inte tid, plats eller kunskap för det (Har aldrig tidigare klyvt en Zündapp), efter att ha studerat plånbokens innehåll och kommit fram till att det gynnats av hjulen så började jakten på ny motor. Först var tanken att hitta en 3pet i körbart skick att hänga i tills jag har tid att fixa den första motorn.

Sedan började det snurra i huvudet och jag kom fram till att en extra växel vore inte fel, eller varför inte två extra växlar.

Hittade denna sidan http://www.prinsensprylar.se/ och mailade "prinsen", han hade en 5petad Zündapp som bara är att hänga på tändning, cylinder osv från min och sedan åka. 3000kr ville han ha........

Det fick han också, så nu är en 5växlad Zündapp motor på väg till Kalmar. Den hemska blå färgen på motorn kommer dock inte få vara kvar. Hela motorn ska lackas med värmetålig svart och matt svart, och då menar jag inte bara cylinder och sidokåpor utan även blocket och toppen. Det enda som får vara ifred blir avgasrör och insug/fugge.

Nu blir det lite bilder:




Som sagt så diggar jag inte nyansen på kåporna.




Kickkåpan ser ut att vara i ganska bra skick.




Drevet är lite väl många kuggar för att kunna åka med standard cylinder. blir att byta ner till åtminstone 13kuggar.




Splinesen kanske inte är dom finaste i världen, men inte dom sämsta heller.

För den som är nyfiken på processen med Compacten så kan jag säga att den inte rört sig ur fläcken ännu. Ska ringa och ge svetsaren en verbal spark i arslet snart så den blir ihopsvetsad någon gång.



Skriftlig, igen :angry:

Nästan en hel månad har passerat sedan senaste update. Skäms på mig för det. Har jag något vettigt att säga då?

Ja, Compacten är på rätt ställe nu och ramen svetsas ihop förhoppningsvis imorron. eller åtminstone till nästa lördag, sedan återstår att fixa gaffel, blästra, lacka och montera/dra elen.

Vad gäller Mamban så har den 5växlade motorn monterats och fungerat smärtfritt tillsammans med ett brytarlöst Kokusan tändsystem som för tillfället går med 6volts regulator. Ska montera 12volts regulator så fort jag skaffat rätt lampor och dragit om elsystemet litegranna.

För att göra er på lite bättre humör kommer här en liten filmsnutt från första starten. Ursäkta min störda röst i filmen, kamerans mic fuckar upp den totalt. Babblar på om massa onödig info också. hafsade ihop grejjerna bara för att kunna dra en provstart när jag skulle filma.



I efterhand kan jag säga att med kokusan behövs ständigt choke när moppen inte varit igång. varesig den stått i +10 i verkstan eller -10 utanför så måste den chokas. Gnistan däremot är som en svetslåga. Galet stark.

//MR CHOPPER(H)
4:e nov 09MR CHOPPER MR CHOPPER 26

Svar: MR CHOPPER S Unika " COMPACT 4-Stroke MONSTER" Musse Mamba 75a UPDATE 2010-01-31

Citerar arvidfasth;3032308
Hoppas du fortsätter med projektet även om det har skett en "incedent". För det är verkligen nått som är värt att följa:)



Jo, synd bara för man vet inte hur det går med lämpet som jag pga min diabetes har fått kämpa som besatt för att få. Dessutom åker jag på böter på änsålänge okänd summa.

Så för att få ihop detta mög till moppe så är tanken nu följande. Vänta och se glad ut medans Pagstan står hos polisen och får en teknisk undersökning utförd. När den kommer ut finns två alternativ, 1: Lyfta i originalgrejjerna och regbesikta moppen. Problemet är att för att få den igenom så som bromsarna som suger K*K. Sedan har jag inte originalavgasröret kvar och ett sånt går så vitt jag vet inte att få tag i. Skulle isåfall vara om någon har ett begagnat.

Alternativ 2: här är den "enkla" lösningen. Att så fort jag får tillbaka moppen sälja den. Då får jag dels pengar till att fortsätta projektet och dels så behöver jag inte lägga tid på den utan kan lägga all tid på att få Monstret färdigt.

Så om någon känner sig köpsugen på ett riktigt monster till kinapuff. Som enligt polisens laser toppar 97km/h och som trots det går på 0,15liter milen så skicka mig ett bud via PM :happy:

MR CHOPPER(H)
4:e nov 09Flak_Leo Flak_Leo 25
jag vill veta allt som hände med polisen :)
5:e nov 09MR CHOPPER MR CHOPPER 26
Uppdaterat ytterligare en gång med enbart skrift
22:a dec 09MR CHOPPER MR CHOPPER 26
Nu äntligen kommer en långt försenad update.(H)

/MR CHOPPER(H)
22:a dec 09ILO_Gurra ILO_Gurra 23

Citerar MR CHOPPER;3099037
Nu äntligen kommer en långt försenad update.(H)

/MR CHOPPER(H)



bättre än ingenting:happy: Den mamban ser rätt fin ut. fixa lite med compakten också
3:e jan 10MR CHOPPER MR CHOPPER 26
Update 2010-01-03

Mr Chopper(h)
31:a jan 10MR CHOPPER MR CHOPPER 26
Update Bumpning (h)
31:a jan 10ILO_Gurra ILO_Gurra 23

Citerar MR CHOPPER;3155448
Update Bumpning (h)



Jäklar vad du snacka hela tiden

låter bra
31:a jan 10MR CHOPPER MR CHOPPER 26

Citerar ILO_Gurra;3155498
Jäklar vad du snacka hela tiden

låter bra


Lite davesfarm stil när man snackar ;)
1:a feb 10piaggio bravo piaggio bravo 24
Grym du:naughty:
Tycker faktiskt det blir lite roligare att kolla när man får lite info under filmens gång:D
1:a feb 10Mattias-M93 Mattias-M93 24
Vilken len och fin röst du har ;) Hoppas att detta kommer gå bra!
1:a feb 10Rexxy Rexxy 27
Haha, du har komiken i rösten, härligt! Sprucken kolvring som ska åtgärdas... någon gång... haha!

Fast jag tycket det låter som kolven slår i toppen. :hmm:
3:e feb 10MR CHOPPER MR CHOPPER 26

Citerar piaggio bravo;3156006
Grym du:naughty:
Tycker faktiskt det blir lite roligare att kolla när man får lite info under filmens gång:D



Ja lite enklare att förstå vad som hänt/ändrats då ju.

Citerar Mattias-M93;3156262
Vilken len och fin röst du har ;) Hoppas att detta kommer gå bra!



HIHI:blush:

Citerar Rexxy;3156804
Haha, du har komiken i rösten, härligt! Sprucken kolvring som ska åtgärdas... någon gång... haha!

Fast jag tycket det låter som kolven slår i toppen. :hmm:



Det är Zündapps barnsjukdom, som delvis skapar ojludet. Kylflänsarna vibrerar och skapar ett litet men irriterande ljud. Men samtidigt så beror det om sagt på kolvringen och ett kolvbultslager som är på gång att ge sig. men allt detta ska som saggt fixas.................................................................. Nån gång:lol:
10:e maj 10Suriouz Suriouz 30
Ser bra ut! Hoppas du följer röstningen och går på det nästan alla valt ;)

bwoop bwoop, lycka till!